E-bike Xperience 2017: de highlights

De Utrechtse Jaarbeurs was afgelopen weekend het episch centrum voor fietsers. Want naast de Fiets- en Wandelbeurs, kon je ook heel veel elektrische fietsen uitproberen op de E-bike Xperience. De ANWB was erbij. Jij niet? Dit viel ons op…

1.    Testparcours nog spectaculairder

De onbetwiste publiekstrekker van de E-bike Xperience. Scherpe bochten, een nagebootste heuvel, ruige ondergrond en een donkere tunnel: op drie indoor testparcours konden nieuwsgierigen de nieuwste elektrische fietsen aan een proefrit onderwerpen. Da's wel even andere koek dan het geijkte rondje door de showroom. Opvallend was de enorme verscheidenheid aan proeffietsen en gebruikers. Zo maakten sommige bezoekers hun eerste onwennige elektrische meters op het parcours, terwijl anderen juist voor een ‘exotisch’ uitstapje gingen. Naar de e-mountainbike bijvoorbeeld (‘kicken!’) of een elektrische tandem (‘spring maar achterop bij mij’). Fietsmerk Veldia had zelfs een testmodel met zowel een voorwiel- als middenmotor, zodat je al fietsend het verschil in ondersteuning kon ervaren.

2.    Vragenvuur

Kan ik beter voor een midden- of voorwielmotor gaan?’, ‘Ik zoek een sportieve e-bike met lage instap en een grote actieradius, welk model moet ik kopen?’ ‘Hoe veilig is zo’n e-bike eigenlijk?’ en ‘Past zo’n e-bike wel op de fietsendrager?’ Met het groeiende aanbod aan e-bikes groeit ook het aantal vragen. ANWB-fietsexpert Hans de Looij beantwoordde veel van die vragen tijdens zijn lezingen, waarin hij vertelde waar je op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe elektrische fiets. Hans: “Hoe populair de e-bike ook is, het ontbreekt veel mensen aan basiskennis die doorslaggevend kan zijn bij de uiteindelijke keuze voor een fiets. Fietsenwinkels geven helaas niet altijd voldoende of de juiste voorlichting. Gelukkig hebben we op de beurs weer heel wat mensen een zetje in de goede richting kunnen geven.”

3.     Specs, specs, specs…

Meer dan 40 merken hadden een plekje op de E-bike Xperience. De concurrentie op de e-bike markt is moordend en fabrikanten doen er alles aan om kopers te verleiden. Door die wildgroei aan bestaande en opkomende spelers zien we een belangrijke trend: merknamen worden minder belangrijk, het zijn de specs die het verschil maken. Fijne handvatten, een comfortabel zadel, hoogwaardige (anti-lek)banden, goede naven of derailleurgroepen; vooral bij de aanschaf van een tweede elektrische fiets, als de afweging voor midden-, voor- of achterwielmotor al gemaakt is,  gaan dergelijke usp’s zwaarder meetellen. Ook de afwerking van de fiets is een belangrijk aandachtspunt. Die afwerking wordt bij de meeste elektrische fietsen trouwens steeds smaakvoller: de e-bike als stijlicoon.

4.    E-mountainbiken is hot!

Publiekslieveling op de beurs? De e-mountainbike. Stoer, robuust, maar met het gemak van een elektrische fiets. Wat wil je nog meer? Nou, er een naar huis nemen! Eenmaal op het zadel van zo’n gave Bulls, Trek of Haibike, waren het vooral de mannen die spontaan hun huidige fiets wilden inruilen.

5.    Hoe verder, hoe beter

Het woord ‘actieradius’ zong nog lang rond in de Jaarbeurs. Het is een hot topic onder bezoekers. Logisch, want we willen allemaal zo lang mogelijk plezier hebben van onze accu. Maar hoe zit het nou precies met de capaciteit van die accu? Het vermogen van de accu wordt uitgedrukt in watturen (wh). Een accu met 350wh kan een uur lang 350 watt leveren. Of twee uur 175 watt. Dus als je met volle ondersteuning constant 175 watt verbruikt, kun je twee uur fietsen. Met 24 kilometer per uur haal je dan 48 kilometer. Fabrikanten zetten steeds meer in op accu’s die veel vermogen (watturen) leveren. Die zijn duurder, maar ook duurzamer. De capaciteit van een accu neemt namelijk af met 15 tot 20% per jaar en dus gaat een zwaardere accu langer mee.

Alles over elektrische fietsen

Bekijk de video met een terugblik op de E-bike Xperience 2017:

 

6.    Prijzenslag

Van een customized e-bike tot een fietsendrager of luxe fietsarrangement: er viel behoorlijk wat te winnen op de E-bike Xperience. De meest in het oog springende attractie was misschien wel de 'moneycatcher' bij de ANWB-stand: in een windcabine moest de deelnemer zoveel mogelijk briefjes proberen te vangen die elk een bepaalde waarde vertegenwoordigden, van 10 punten tot 250 punten. Jan Kees Padmos spande zaterdag de kroon met een jas vol verzamelde briefjes: goed voor 9840 punten én een fietsarrangement. Op zondag ging Angeline Jordans er met de hoofdprijs vandoor, zij 'ving' wel 10.800 punten. Hier vind je het volledige klassement.

Misschien ook interessant:

Alles over de ANWB Fietspas

De 11 mooiste fietsbestemmingen

Onze collega vlogt in Marken