De accu van de e-bike: hoe zit het nu echt?

De ANWB geeft drie tips om de accu van je elektrische fiets wél goed te houden

Vandaag verschenen opnieuw berichten in de media dat veel e-bikegebruikers problemen ondervinden met de accu: de levensader van elektrische fietsen. Een vervelende zaak, waarin de ANWB zich zoals altijd hard maakt om haar vele fietsende leden elke dag onbezorgd en met plezier op de fiets te laten stappen. Maar suggereert dit dat fabrikanten inderdaad een ondeugdelijk product leveren? En wat kun je zelf doen om de accu van je elektrische fiets wél goed te houden?

Er kan niet, zoals gesuggereerd in het AD vandaag, zonder meer gezegd worden dat de fabrikanten van e-bikes een wanprestatie leveren. Al sinds de introductie van de e-bike doen de fabrikanten er alles aan om de kwaliteit van de accu naar een hoger plan te brengen. Zo zijn zij van loodaccu’s overgestapt naar nickel-metaalhydride exemplaren en sinds enige jaren wordt er ook veelvuldig gebruik gemaakt van de betrouwbaardere lithium-ion techniek. Daarbij hanteren de meeste e-bikefabrikanten batterijcellen van zeer gerenommeerde leveranciers als Panasonic en Samsung.

Is er toch een moment dat je accu het laat afweten en buiten de garantie valt, dan kun je de accu laten reviseren of zal je een nieuw exemplaar moeten aanschaffen. De prijs van een vervangaccu kan vaak tegenvallen: gemiddeld tussen de € 300 en € 700, waarbij veel vervangende accu’s dus goedkoper zijn dan vandaag beweerd. Compleet uniek zijn dergelijke prijzen overigens niet, daar ook in andere branches de prijzen van reserveartikelen altijd vrij hoog liggen. In de e-bikebranche is dit niet anders. Reviseren is volgens de ANWB Fietsexpert in dit geval een prima optie en in ieder geval altijd de meest voordélige oplossing. Overigens is het zo dat de garantietermijn voor een e-bikeaccu de komende jaren steeds hoger komt te liggen.

Wat zijn de bevindingen van de ANWB en haar fietsende leden?
Binnen de ANWB doen wij al jaren gerichte testen van de actieradius en de levensduur van de e-bikeaccu. Onze conclusie hier uit is: wie zijn accu goed onderhoudt, zal er  doorgaans jarenlang plezier van hebben en slechts zelden tegen problemen aanlopen. Tot de genoemde conclusie komen wij na ruim vijftien jaar onderzoek in de vorm van duurtesten door experts én daadwerkelijke gebruikerservaringen van bloggende, met een e-bike fietsende ANWB-leden. Zowel bij nickel-metaalhydride als lithium-ion accu’s blijkt bij goed onderhoud en regelmatig gebruik dat de accu’s een levensduur hebben van vijf tot zeven jaar en dat een kilometrage van 8.000 tot 12.000 kilometer met één accu geen zeldzaamheid is.

Hoe onderhoud je de accu het best? Drie tips van de ANWB Fietsexpert
Het is daarom erg belangrijk om je accu goed te onderhouden. Door dit zorgvuldig te doen, kun je je veel narigheid met de accu besparen. De belangrijkste tips volgens de ANWB Fietsexpert zijn;

  • Het is zeer verstandig om de e-bike regelmatig te gebruiken, het proces van ontladen en laden houdt de accu in zeer goede conditie, waardoor hij jarenlang meegaat. Ga dus bij goed weer ook in de wintermaanden regelmatig ‘een blokje om’.
  • Een accu van een e-bike is gevoelig voor lage temperaturen, bewaar de accu bij lage temperaturen altijd in huis of op een warme plek.
  • Is de accu leeg, dan direct bijladen. Een diepte ontlading kan grote schade tot gevolg hebben en maakt de accu onbruikbaar. Bij de moderne lithium-ion accu’s is bijladen geen enkel probleem, de accu hoeft dus niet geheel leeg te zijn.
Meer informatie over accu's
Wat zijn jouw ervaringen met de accu?

Wij zijn benieuwd: hoe doet jouw accu het? Heb jij geen last van de geschetste problemen of juist wel? Of heb jij juist zelf een tip om langer van je accu te kunnen genieten? Vertel het ons én andere (elektrische) fietsers in een reactie hieronder.