Amslod stelt zichzelf voor

Na een lange voorbereiding is in 2015 de verkoop van Amslod e-bikes officieel van start gegaan, waarmee een uit 1915 daterend fietsenmerk een comeback maakt en de fietsproductie in Nieuwleusen is teruggekeerd. Om van Amslod een succes te maken, is gekozen voor rechtstreekse verkoop door de fabrikant aan consument.

Van oudsher worden in Nederland de meeste fietsen nog altijd gekocht bij een fietsenzaak in de buurt. Toch heeft dat Amslod er niet van weerhouden om voor een andere aanpak te kiezen. Integendeel, om het verschil te kunnen maken doen ze het bij Amslod bewust anders. ‘Er is niets mis met een goede fietsenzaak, integendeel, maar dat wil niet zeggen dat het niet nog beter kan.’

Als nieuwkomer op de fietsenmarkt heeft Amslod een frisse kijk op deze sector, die nog steeds als redelijk traditioneel te boek staat. ‘In vele sectoren wordt door fabrikanten succesvol rechtstreeks aan de consument geleverd, wij zijn ervan overtuigd dat dit met elektrische fietsen ook uitstekend kan. Nu zitten tussen fabrikant en consument vaak nog één of twee schakels: de winkelier en meestal ook nog een grossier. In onze marktbewerking halen we die twee schakels er tussenuit en leveren we als fabrikant rechtstreeks, waardoor we zo’n 40% voordeliger zijn.’

Op de keeper beschouwd is Amslod misschien geen nieuw Nederlands fietsmerk, maar meer een merk dat een comeback maakt. In 1915 besloot meneer Dolsma, een gediplomeerde fietsenbouwer uit Drenthe een gemotoriseerde fiets te maken. Dat was een soort Solex-variant en daarmee één van de eerste gemotoriseerde Nederlandse fietsen. Dolsma had zijn naam omgedraaid, waarmee indertijd het fietsmerk Amslod geboren was. Een paar generaties later zorgen nazaten van meneer Dolsma voor een sterke comeback van dit indertijd al vooruitstrevende merk.

De insteek van Amslod is vanaf het begin geweest om fietsen te bouwen met een zo hoog mogelijke prijs-kwaliteit verhouding en met meest vooruitstrevende technologie. Inmiddels heeft Amslod bewezen zich te kunnen meten met gerenommeerde merken uit het hogere segment. Ook gebruikersgemak en veiligheid staan bij Amslod hoog in het vaandel. Zo zijn bijvoorbeeld alle fietsen uitgerust met gebruikersvriendelijke besturing op het duidelijke display en voorzien van de door Amslod in eigen huis geschreven software. ‘De software is het hart van de elektrische aandrijving. Die moet probleemloos functioneren en garant staan voor perfecte rijeigenschappen. Dit wordt door veel merken nog onderschat.’ Als het om de elektronica gaat heeft Amslod trouwens een aantal sterke troeven in handen. Elke fiets wordt standaard geleverd met een Samsung Platina-Plus accu met 14.5 ampère/522 Wattuur. Amslod is klip en klaar daarover: ‘elke accu, zoals van bijvoorbeeld een telefoon, een auto, of van een elektrische fiets, wordt elke maand in capaciteit een beetje minder. We hebben de beste remedie; Door bij aanschaf direct te starten met een zo groot mogelijke capaciteit, met een actieradius die nu misschien nog niet eens nodig is, zorg je er wel voor dat je over een aantal jaren nog steeds voldoende capaciteit over hebt. Heel simpel: start direct met veel, dan heb je na een aantal jaren nog steeds voldoende.’ Vooruitstrevend op de Amslod fietsen van nog geen 1500 euro zijn o.a. ook de schijfrem met antiblokkeersysteem, de automatische verlichting bij schemer en donker en het remlicht.

Amslod heeft de keuze gemaakt om de fietsen gewoon in Nederland te bouwen, dit vindt plaats in Nieuwleusen, door deskundige vakmensen die in het verleden ook in de Union fabriek gewerkt hebben. ‘Zo kunnen wij veel sneller innoveren en de productiekwaliteit optimaal bewaken.’ De Amslod fietsen hebben sterke aluminium frames met gladde lasnaden, mooi lakwerk, en zijn voorzien van AA-componenten.

Amslod zegt op klanttevredenheid ook vooruitstrevend te zijn en alles met maar één doel te doen: uitblinken in de klanttevredenheid. ‘Alles in onze organisatie is daarop gebaseerd, het is ons DNA. Van productontwikkeling tot levering en service; Iedereen heeft hetzelfde doel. Het gaat zover dat wij elke dag als eerste de klanttevredenheidscore meten, hiervoor hebben wij een eigen programma ontwikkeld. Het moet elke dag een stukje beter. Iedereen wordt daarop afgerekend, en alle medewerkers vinden dit ook nog eens het allerleukste om dagelijks te doen, hoe mooi is dat? In tweede instantie worden de verkoopresultaten doorgenomen. Schort het om wat voor reden dan ook aan de scores op klanttevredenheid, dan moet dat eerst worden opgelost. Inmiddels rijden duizenden mensen tevreden op onze fietsen, dat is toch de beste reclame die er bestaat?’

Meer over Amslod

Bekijk Amslod in de e-bike vergelijker

Tips kopen e-bike

Tips kopen e-bike

Om deze keuze voor jouw nieuwe e-bike gemakkelijker te maken vind je hier een overzicht van de verschillende motors, versnellingen e-bike tests en meer!

Elektrische Fiets

Elektrische Fiets

Leer alles over de e-bike, van de motor tot de accu en van de versnelling tot de trapas.