Een fiets kopen, leasen, delen of huren

Wat bij past jou?

Je hebt een fiets nodig. Dan heb je tegenwoordig ongelofelijk veel keuze. En niet alleen uit de talrijke soorten, merken en modellen fietsen. Ook hoe de fiets wordt aangeboden, verschilt enorm. Naast kopen kun je nu ook kiezen voor louter het gebruik van een fiets. Ga je voor eigendom, of alleen voor het gebruik van de fiets ‒ zonder verdere verplichtingen? Ontdek welke vorm bij jou past. 

Het overwegen waard: andere mogelijkheden

De meeste Nederlanders zijn veelfietsers en willen waarschijnlijk het liefst een eigen fiets, helemaal van hen zelf. Op maat, met de accessoires die ze belangrijk vinden, en waarschijnlijk in de kleur die ze mooi vinden. Ook dan heb je al keuze: koop je een nieuwe fiets, ga je voor tweedehands, of vind je de zorgeloosheid van leasen prettig? Toch is de keuze voor een eigen fiets lang niet altijd even voor de hand liggend. Stel, je woont 2-hoog in de binnenstad, zonder schuur. Of je fietst heel weinig, hebt twee linkerhanden en/of een kleine portemonnee. Dan is een eigen fiets misschien eerder een last dan een zegen. Datzelfde kan ook gelden voor de stationsfiets die je slechts 4 dagen per week gebruikt om het laatste stukje naar werk te fietsen. 

Fiets kopen

Gebruik je de fiets vaak, en wil je zonder gedoe kunnen wegfietsen? Dan zul je waarschijnlijk overwegen om een fiets te kopen.

7 afwegingen om een fiets te kopen

  1. Je wilt vrije keuze hebben uit alle merken en modellen.
  2. Je vindt het fijn dat een fiets echt helemaal van jou is.
  3. Je hebt een veilige, en liefst droge, bergruimte.
  4. Je kunt de kosten van aanschaf, reparatie en onderhoud zelf betalen.
  5. Je weet wat je moet doen als het gaat om reparaties en onderhoud ‒ of je nu 'doehetzelft' ‒ informatie over reparaties en onderhoud ‒ of iemand inschakelt om dit voor jou te doen.
  6. Je kunt tegenslagen (financieel) dragen, bij voorbeeld diefstal of pech onderweg.
  7. Of je kunt je hiervoor indekken, bijvoorbeeld met een fietsverzekering en/of Wegenwacht Fiets Service?

Hoe vaker je fietst, hoe aantrekkelijker het is om een fiets te kopen. Maar die afweging moet je uiteraard zelf maken. Als de financiële kant zwaar weegt, maak dan een berekening van de kosten: aanschaf, verzekering, staling, accessoires, een potje voor reparaties en onderhoud, etc. Zo kun je beter inschatten wat een fiets per maand gaat kosten.

Fiets kopen: hier moet je op letten

Fiets leasen

Wil of kun je geen grote investering doen, maar heb je wel elke dag een fiets nodig? Liefst een e-bike van goede kwaliteit, waar je op kunt vertrouwen? Dit zijn de afwegingen om voor een leasefiets te kiezen.

5 afwegingen om een fiets te leasen

  1. Wil je niet steeds onaangenaam geconfronteerd worden met kosten, zoals voor onderhoud, reparaties en verzekeringen?
  2. Heb je graag dat alles goed geregeld is? Kortom: zorgeloos rijplezier?
  3. Wil graag meer gaan fietsen, maar dan wel op een elektrische fiets? Misschien zelfs de auto wegdoen?
  4. Biedt jouw werkgever fietslease? Of wil je zelf graag een overzichtelijk maandbedrag betalen, waarna je je geen zorgen meer hoeft te maken over de hogere aanschafkosten en de complexere techniek van de e-bike?
  5. Passen de duur en de voorwaarden van een leasecontract bij jouw persoonlijke situatie?

Fietslease vormen

  1. Zakelijke lease: via je werkgever of bedrijf. Je bent afhankelijk van het aanbod van je werkgever. Zakelijke lease biedt fiscaal voordeel. Of dit aantrekkelijk is in jouw situatie, moet je zelf berekenen. Dat kan met deze berekening op de website van de Fietsersbond.
  2. Privé lease: je sluit zelf een leaseovereenkomst af met een aanbieder. De voordelen zijn gelijk aan zakelijke lease, maar je kunt geen gebruikmaken van de fiscale regeling. Je sluit een contract af voor meerdere jaren. Verdiep je daarom goed in private lease, en of dit voor jou interessant is.

Je kunt een fiets leasen bij onder meer fietsenwinkels en bij ANWB Fiets Lease.

Fiets delen

Overal zie je deelfietsen staan, en van veel verschillende aanbieders. Wat zijn de verschillen? Waarom zou een deelfiets een goede oplossing kunnen zijn voor jou? Deelfietsen kun je in 2 groepen onderverdelen. Hier lees je in welke situatie een deelfiets een handige oplossing kan zijn.

  1. Je eigen deelfiets

    Je betaalt voor het gebruiksgemak van een fiets die voor jou klaar staat, zonder eigendom. Je hebt een abonnement op het gebruik van een fiets. In principe gebruik je steeds dezelfde fiets, maar bij pech of diefstal krijg je een nieuwe uit de voorraad fietsen van de aanbieder. Bekende aanbieders zijn: Swapfiets, E-bike To Go. Een voordeel is: je hebt altijd een fiets, zonder je zorgen te maken over pech en diefstal. En zonder gedoe zoals onderhoud. Het nadeel is dat je weinig keuze hebt. 

  2. Per rit een andere deelfiets

    Deze deelvorm werkt als een soort lidmaatschap. Je meldt je aan bij de deelfietsaanbieder via een app op je telefoon. Vervolgens kun je op veel verschillende plekken een fiets meenemen en weer achterlaten. Je betaalt per rit, per uur of per dag of je kiest voor een bundel fietsminuten waar je een vast bedrag per periode voor betaalt. De aanbieders werken nog niet in alle steden. Kijk dus welke aanbieder actief is op de plek waar jij een fiets wilt gebruiken. Aanbieders zijn onder meer Donkey Republic, Mobike, FlickBike Urbee, OV-fiets en vele anderen.

    Deelfietsaanbieders hanteren één van de volgende ophaal- en terugbrengvormen. OV-fiets is een voorbeeld van de 'back to one' vorm. De fiets pik je op bij OV-halteplaatsen zoals treinstations. Je hebt daarvoor een persoonsgebonden OV-chipkaart nodig. De fiets lever je weer in waar je hem hebt opgehaald. Tegen meerprijs kun je hem inleveren op een andere locatie. Bij de ‘back to many’ vorm zijn er ook vaste oppikplaatsen, maar hoef je de fiets niet per se daar terug te brengen. Een andere vaste oppikplaats mag ook. Dat geeft je als gebruiker meer vrijheid. Het meest flexibel is ‘free floating’: bij die vorm kun je overal in het servicegebied een deelfiets vinden en deze ook overal achterlaten. In een app kun je zien waar de dichtstbijzijnde fiets staat. Nadeel is dat je er niet altijd zeker van bent een fiets te hebben waar en wanneer je ‘m nodig hebt.

Toekomst deelfiets: meer keuze en overzicht

De opmars van de deelfiets brengt naast voordelen (zoals: meer keuze) ook nadelen met zich mee. Gebruikers voelen zich niet altijd even verantwoordelijk voor de tijdelijke fiets en laten hem soms achter zoals het uitkomt. De laatste jaren is dat al een stuk verbeterd, onder meer doordat gemeenten veel uitgebreidere afspraken maken met de deelfietsaanbieders. Op die manier worden de voordelen van deelfietsen gecombineerd met afspraken over het gebruik van de openbare ruimte.  

Door technologische ontwikkelingen ontstaan ook nieuwe mogelijkheden. Er ontstaan nieuwe diensten voor consumenten, waarbij via een app verschillende vervoersvormen gebundeld worden. Als gebruiker krijg je dan bijvoorbeeld binnen je reisadvies het advies gebruik te maken van een deelfiets in de stad van je bestemming. OV9292 doet dat al. Ook zijn er apps in ontwikkeling waarmee je niet alleen een reisadvies krijgt, maar ook met diezelfde app je reis kunt plannen, boeken en betalen. Dan heb je nog maar één app nodig voor alle vervoersvormen als de trein, tram en deelfiets.

Bekijk hier alle aanbieders van deelfietsen en vergelijk de geboden opties en prijzen.

Een fiets huren

Eenmalig een fiets nodig, bijvoorbeeld bij je vakantiehuisje? Dan kun ook een fiets huren. Huren is een soort fietsdelen, maar dan zonder 'smart' handigheidjes zoals een app op je smartphone. Je betaalt vaak een borg en huurt per dag of meerdere dagen en levert de fiets weer in waar je hem gehuurd hebt. Onder meer vakantieparken, campings en rijwielzaken bieden deze mogelijkheid.

Eerst checken, dan huren

  • Is de fiets verzekerd?
  • Wat te doen bij pech of ongeluk? Kun je iemand bellen voor hulp?
  • Check of de fiets beschadigingen heeft. Meld ze bij de verhuurder ivm de borg.
  • Zit de fiets lekker? Laat hem afstellen op jouw lichaamslengte. Het stuur moet je met licht gebogen armen kunnen vasthouden. Het zadel mag niet te hoog of te laag staan. Op het laagste punt van de trapper zijn je knieën met licht gebogen.
  • Voor de veiligheid: check of de verlichting en de remmen goed werken. En of de banden stevig opgepompt zijn.

Speciaal voor jou geselecteerd