Een elektrische fiets, is dat iets voor mij?

E-bikes zijn momenteel de meest verkochte soort fietsen. Je ziet ze overal: e-bakfietsen, elektrische stadsfietsen, speed bikes… maar is een elektrische fiets ook wat voor jou?

Hét voordeel van een e-bike

Een elektrische fiets (oftewel e-bike) heeft een motortje voor trapondersteuning. Met zo’n fiets moet je wel zelf trappen, maar het kost je veel minder moeite. Dat is dan ook direct hét voordeel van een e-bike, want met veel minder moeite kun je veel meer kilometers fietsen. De fiets doet het meeste werk. Je bereikt vrij gemakkelijk de maximum snelheid van 25 kilometer per uur. Of een nog hogere snelheid, indien er sprake is van een speed pedelec (dit is een e-bike waarvoor dezelfde regels gelden als voor een bromfiets). Maar zo hard hoeft het niet. De snelheid en de mate van ondersteuning zijn gemakkelijk te regelen, een kind kan de was doen.

Waarom dan toch geen e-bike?

Toch kunnen er diverse redenen zijn om geen e-bike aan te schaffen. Wie zelden of nooit fietst en daar heel tevreden mee is, hoeft natuurlijk geen e-bike. En wie wél fietst, op een ‘gewone’ fiets, en daar heel tevreden mee is, hoeft ook geen elektrische fiets. Verder kunnen de prijs en het gewicht van de fiets een reden zijn om er geen een aan te schaffen. Voor een elektrische fiets betaal je al snel 1500 tot 2000 euro en moet je denken aan een gewicht van gemiddeld 25 kg (inclusief accu). Tijdens het fietsen zelf heb je hier geen last van, mogelijk alleen bij het stallen. Er verschijnen wel steeds lichtere modellen op de markt. Geen veilige plek om een e-bike te stallen? Ook dat is een reden om goed na te denken over het wel of niet aanschaffen van zo’n kostbare fiets.

Voor wie is een elektrische fiets nuttig?

We zeiden het al eerder: hét voordeel van een e-bike is dat je hiermee met veel minder moeite veel meer kilometers kunt fietsen. Een groot voordeel, niet alleen voor diverse typen fietsers, maar ook voor veel automobilisten die in sommige gevallen met een elektrische fiets sneller op het werk zijn dan met de auto:

Stel, je fietst nu al vaak korte afstanden, met kinderen of boodschappen. En je zou best nóg meer willen fietsen, en dus de auto minder willen gebruiken? In dat geval is een e-bike voor in de stad een uitkomst (zelfs als je niet in een stad woont). Een elektrische stadfiets is geschikt voor dagelijks gebruik. Maar, sta wel even stil bij de vraag: bied het mij meerwaarde, zo'n elektrische fiets? Is het antwoord nee, dan is een 'gewone' fiets voor jou waarschijnlijk voldoende. 

Stel, je woont net te ver van je werk om er elke dag met een ‘gewone’ fiets heen te gaan. Toch baal je van de dagelijkses spits en files, ook al probeer je deze te vermijden. Over het zoeken naar een parkeerplaats nog niet eens gesproken. Wellicht dat je met een e-bike minstens zo snel, misschien zelfs sneller, en comfortabel op je werk aankomt. Zonder ook maar een druppel te zweten. Heb je ook direct je dagelijkse portie buitenlucht te pakken.

Je ziet het steeds vaker: scholieren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar, die vrij ver van hun school wonen, onderweg op een e-bike op weg naar huis of school. Nooit meer wachten bij de bushalte, vaak zelfs sneller dan de bus en lekker buiten.

Bekijk de tips voor het kopen van een goede schoolfiets.

Een e-bike kan ook een uitkomst zijn voor fietsers die graag een flinke fietsroute door bos of polder maken, maar voor wie een afstand van pakweg 50 kilometer of meer te pittig is. De meeste nieuwe e-bikes hebben een actieradius van 150 kilometer of meer, wat betekent dat na die 150 kilometer de accu (via een stopcontact) moet worden opgeladen. Ook fijn: fietsers die conditioneel niet even sterk zijn, kunnen toch prima samen op pad (door te kiezen voor meer of minder trapondersteuning).

Ook elektrische fietsen kunnen mee op de fietsendrager. Kijk maar naar deze testresultaten.

Jawel, er zijn ook race-, mountainbike-, vakantie- en andere sportieve fietsen met een motortje. Omdat je ook daarmee gemakkelijker meer kilometers maakt. En omdat fietsers die conditioneel niet even sterk zijn, hiermee toch prima samen op pad kunnen (door te kiezen voor meer of minder trapondersteuning). Tip: verdiep je goed in de benodigde motor en accu, want een berg beklimmen vraagt om een ander soort ondersteuning dan wanneer je met een e-bike richting de Veluwe wilt. 

Vind en vergelijk het type fiets dat bij jou past

Wat als het regent?

Gebruik je regen als excuus om niet op de fiets te stappen? Wie in Nederland een jaar lang dagelijks naar werk of school fietst, heeft tijdens minder dan 10% van alle ritjes last van regen, zo is uitgerekend. En als er een bui valt, dan heb je daar op een elektrische fiets uiteraard korter last van dan op een ‘gewone’ fiets en trek je gewoon regenkleding aan. 

Jouw ideale e-bike

Nogmaals, wie prettig fietst op een fiets zonder motortje moet dat vooral blijven doen. Maar er is dus een e-bike voor bijna iedereen. Wat is nu jouw ideale e-bike? Dat hangt af van waarvoor je hem wilt gebruiken. Vooral voor korte ritten? Of juist recreatief en dan veel kilometers maken? Hoe je de elektrische fiets wilt gebruiken, is bepalend voor de meest geschikte uitrusting. Bijvoorbeeld: hoeveel capaciteit moet mijn accu hebben? Of: wil ik een middenmotor of juist niet? Hier moet je op letten bij de aanschaf van een elektrische fiets.

Gouden tip: maak sowieso proefritten op diverse fietsen, voordat je besluit er eentje te kopen.

Een elektrische fiets leasen, waarom zou je dat doen?

Een prijs hoger dan twee- of drieduizend euro voor een e-bike is niet uitzonderlijk. Een flink bedrag. En wat zo’n fiets over pakweg 5 jaar nog waard is of hoe lang de onderdelen (en dan met name accu en motor) meegaan, dat zijn vragen waarop nog geen duidelijk antwoord te geven is. Dit is dan ook een reden waarom het private leasen van elektrische fietsen aan populariteit wint. Dan hoef je namelijk niet in één keer een groot bedrag neer te leggen, maar betaal je een vast bedrag per maand.

Lees meer over fietslease