nieuwe caravan met airco geboekt, maar caravan was oud en vies

Vraag gesteld door Woltvos op 13 augustus 2018

Wij hadden voor een vakantie op Elba een gloednieuwe mobilhome met specifieke klimaatcontrole per kamer geboekt. In werkelijkheid was de caravan van 2005 en erg smerig (schimmel, roest enz.) De klimaatcontrole bleek een soort van ventilator te zijn die koude lucht in de caravan blies. (2 standen hard of zacht). We hebben direct gereclameerd en om een andere caravan gevraagd. We hebben de eigenaar gewezen op de foute informatie op de site. Hij beweerde dat de caravan misschien niet helemaal nieuw was, maar zeker geen twintig jaar oud. (Wel dertien). Hij bood aan de caravan voor één nacht te reinigen en de volgende dag met een oplossing te komen. De volgende dag werd ons verteld dat er geen andere caravan was, omdat de camping volgeboekt was. Wel hebben ze de caravan die nog steeds erg smerig was gedesinfecteerd, maar over een andere oplossing viel niet te praten. Mijn dochter had net in het ziekenhuis gelegen met een ontsteking aan de darmen en de urinewegen. We mochten van de arts wel op vakantie omdat we een nieuwe caravan hadden geboekt. Weer een dag later bleek dat de eigenaar de informatie over de nieuwe caravan op de site gewijzigd had bij alle talen, behalve bij het Frans. Daar hebben we een printscreen van . gemaakt. Mijn man en ik zijn beiden ziek geweest, terwijl dat op andere vakanties nooit het geval is. We hadden deze vakantie heel erg nodig, omdat we het laatste half jaar veel hadden meegemaakt. We willen alsnog schriftelijk een klacht indienen een een deel van het geld terugvragen. We willen graag weten wat een redelijk bedrag is om terug te vragen. De caravan kostte voor veertien dagen €2350. Een heel bedrag voor een dergelijke vieze caravan, terwijl we duidelijk geboekt hadden voor een gloednieuwe caravan.

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

De caravan die u voor uw vakantie heeft gehuurd, voldeed in het geheel niet aan uw verwachtingen. U heeft ter plekke de eigenaar aangesproken, maar een vervangende caravan was niet beschikbaar. Wel is de caravan gedesinfecteerd. U wilt schriftelijk een klacht indienen en een deel van het geld terugvragen. U wil graag weten wat een redelijk bedrag is.

Het is raadzaam om bij de schriftelijke klacht zoveel mogelijk bewijsmateriaal, zoals foto's, de rekening e.d., toe te voegen. U zou ten minste 50% van de huursom kunnen claimen.

Wanneer u een rechtsbijstandverzekering heeft, misschien is dat meeverzekerd op uw reisverzekering, kunt u uw zaak bij deze verzekering indienen. U kunt ook overwegen om het Europees Consumenten Centrum (ECC) in te schakelen. Het ECC bemiddelt bij een conflict waar u en de ondernemer uit een ander EU-land samen niet uitkomen.