Kan ik de bemiddelaar aanspreken op haar verwarrende informatievoorziening?

Vraag gesteld door vickyruiter op 08 juli 2015

Ik heb via een bemiddelaar (ANVR geregistreerd) een stacaravan gehuurd voor de periode van 1 week. Ons gezelschap bestaat uit 7 personen. Dit heb ik 1. aangegeven in mijn zoekvraag, 2. gereageerd op een stacaravan met 4 volwassen en 3 kinderen en 3. gelezen dat de stacaravan geschikt was voor 4 volwassen en 3 kinderen. Verder beneden op de pagina stond bij bijzonderheden dat de caravan voor maximaal 6 personen bestemd was. Dit heb ik niet gezien bij de reservering.
De bemiddelaar beroept zich op het feit dat het erbij staat en annuleringskosten zijn 90% van de som.

Hoe kan ik dit oplossen? Kan ik de bemiddelaar aanspreken op haar verwarrende informatievoorziening?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft via een bemiddelaar een stacaravan geboekt voor 7 personen. Nu blijken er maar maximaal 6 personen mee te mogen. 

De reisagent is verantwoordelijk voor een zorgvuldige uitvoering van de door hem zelf verleende diensten, zoals voor de juiste advisering en een correcte afhandeling hiervan.

De vraag in deze is wat er vooaf is besproken en welke informatie vooraf aan u is verstrekt. Vervolgens is van belang wat er op de gesloten overeenkomst staat. Indien op de overeenkomst is aangegeven dat uw reisgezelschap bestaat uit 7 personen en de stacaravan is vervolgens geboekt, dan mag u ervan uitgaan dat alles klopt. Staat het aantal personen niet vermeld, dan zult u aan moeten tonen dat door u is aangegeven dat het om 7 personen zou gaan. Als de bemiddelaar vervolgens toezegd dat dit kan, mag u hier van uitgaan. Indien er geen oplossing wordt gevonden zou u deze zaak voor kunnen leggen aan de Geschilencommissie Reizen (www.degeschillencommisise.nl).