Wat moet ik doen nu Malaysia Airlines niet meer vliegt op Amsterdam en ik al wel een ticket heb?

Vraag gesteld door KoopmansA op 29 december 2015

Ik heb 2 maanden geleden een ticket geboekt (en betaald) bij Malaysia Airlines. Nu hoorde ik afgelopen week dat ze vanaf 2016 niet meer vliegen op Amsterdam. Wat zijn mijn rechten? Moet ik actie ondernemen, ondanks dat ik vanuit Malaysia Airlines nog niets vernomen heb?

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft een vliegticket geboekt vanaf Amsterdam met Malaysia Airlines. Vanaf eind januari 2016 vliegt Malaysia Airlines niet meer van/naar Amsterdam of Parijs. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Nu Malaysia Airlines vanaf eind januari 2016 niet meer aan haar verplichtingen kan voldoen conform de vervoersovereenkomst - vertrek vanaf Amsterdaml -, valt dit aan te merken als een grote wijziging van de desbetreffende overeenkomst. U heeft in casu het recht de overeenkomst te ontbinden, waardoor Malysian Airlines gehouden de betaalde ticketkosten te restitueren.

 



***

Reactie van KoopmansA:

U geeft dus aan dat ik het beste het initiatief kan nemen en niet moet afwachten tot Malaysia Airlines met een voorstel komt. Ik heb nl. geen bezwaar tegen een andere vertrekpunt, zolang Malaysia Airlines regelt dat ik daar kom en daarbij rekening houdt met mijn aansluitende vlucht binnen Maleisie.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Malaysia Airlines biedt haar reizigers een alternatieve route aan via Londen. Malaysia Airlines dient vervoer Amsterdam/Londen v.v. te verzorgen.

Neem vroegtijdig contact op met Malaysia Airlines om ongewenste verrassingen te voorkomen.

 

 



***

Reactie van KoopmansA:

Vandaag bericht gekregen van Malaysia Airlines, met tevens een aangepaste boeking, te weten via Londen. Helaas was er geen rekening gehouden met de aansluitende vlucht en zijn mijn vrouw en ik op 2 verschillende rijen in het vliegtuig geplaatst. Zojuist Malaysia Airlines gebelt en zij hebben mijn vlucht naar Kuala Lumpur aangepast zodat ik de aansluitende vlucht kan halen en tevens hebben ze de stoelen aangepast, waarbij ik zelf nog mocht kiezen.

Goede service van Malaysia Airlines!

Bedankt voor de hulp.



***

Reactie van Michiel Claesen:

Hartelijk dank voor uw terugkoppeling, dat stellen wij zeer op prijs.

Goed te vernemen hoe Malaysia Airlines desbetreffende kwestie keurig heeft afgehandeld.



***

Reactie van Wereldreis:

Voor ons was het geen optie om omgeboekt te worden via Londen. Na veel gedoe uiteindelijk een annuleringsdossier gekregen maar zitten nu al 7 weken op ons geld te wachten! We hebben deze vlucht wel 15 keer met MA gemaakt en altijd goede service, valt dit even tegen!!!!