Hoeveel kan ik terugvragen aan de reisorganisatie voor een niet werkende internetverbinding tijdens onze vakantie?

Vraag gesteld door Groeneveldje op 26 juli 2016

Tijdens onze tweede week vakantie in Tsjechië deed de internetverbinding in ons huisje het meer niet dan wel. Op zondag al contact gehad met Interhome. Op maandag nog eens gebeld omdat ze zondag niet teruggebeld hadden. Ik heb toen gezegd dat ik op het punt stond mijn vakantie af te breken omdat we niet op Netflix konden en ook de PS4 had geen constante verbinding. Onze autistische zoon van 17 werd erg opstandig. Op aanraden van Interhome zijn we toch gebleven want zij zouden de eigenaar sommeren een oplossing te vinden. Op woensdag weer eens gebeld omdat Interhome wederom niet had teruggebeld. Toen werd gemeld dat eigenaar bezig was met oplossing maar dat ik recht had op compensatie. Oplossing kwam donderdag om 17.00 uur middels een mobiele WIFI Hotspot. Vrijdagochtend om 11.00 uur was deze uitgewerkt omdat bleek dat er een DATA limiet opzat van 10 GB. Vrijdag werd ik gebeld door Interhome dat ik recht had op € 35,- compensatie. Ik vond dat te weinig en heb het afgewezen. Zaterdag gingen we weer naar huis. Vakantie kostte € 692,50 + € 115,- (servicekosten e.d. ter plaatse) Als wij vantevoren geweten hadden dat de Internetverbinding zo slecht zou zijn dan hadden wij deze vakantie absoluut niet geboekt.(ivm onze zoon) Eigenlijk zou dus het hele bedrag teruggestort moeten worden, maar dat zal wel niet haalbaar zijn. Wat is echter wel redelijk?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft voor twee weken een huisje gehuurd in Tsjechië. De tweede week had u geen goede internetverbinding. U vraagt om een redelijk compensatiebedrag.

Er is niet een richtlijn voor vergoedingen waar ik u naar kan verwijzen. De vraag is doorgaans wat, gezien de situatie en de overeenkomst, redelijk is.

Van het door u gehuurde huisje heeft u de gehele periode gebruik kunnen maken. De wifi maakt onderdeel uit van de overeenkomst en bij gebreke daarvan is een compensatie mogelijk. De wifi heeft het echter de eerste week wel gedaan. Het gaat dus om een week wifi. Ik begrijp wel dat dit voor uw zoon van belang was.

Een vergoeding zal ergens tussen de 0 en 10 procent liggen. Er is u 35 euro geboden. U zou kunnen onderhandelen voor een hoger bedrag. Het is dan wel van belang dat het bij het sluiten van de overeenkomst bij Interhome duidelijk was dat de wifi essentieel was bij het sluiten van de overeenkomst.

U heeft de mogelijkheid om uw zaak voor te leggen aan de Geschillencommissie reizen. De vraag is wel of dit gezien de mogelijke vergoeding zinvol is. Een vergoeding van het gehele bedrag zal niet worden toegekend.