Hotel Grand Blue Beach Kardamena KOS nieuw hotel op 10 juli geforceerd geopend

Vraag gesteld door GrandBlue2807 op 19 juli 2015

Goedemorgen dame, heer
Bij Sunweb Belgie hebben wij eind december 2014 een strandvakantie geboekt voor KOS Kardamena Hotel Grand Blue Beach. een nieuw gebouwd hotel, zou in voorseizoen reeds opengaan. wij staan voor vertrek 28 juli a.s.
De opening van het hotel werd steeds uitgesteld en werd uiteindelijk 10 juli j.l.
ons inziens gefordeerd geopend, want veel van dit 5 sterren complex is nog niet af. zie ook Sunweb forum Griekenland en Facebook. Strandje zo maar vlug-vlug aangelegd, 1 gebouw niet af, 1 zwembad niet af, geen fitness, geen wellness, geen tennis, etc etc. e.e.a. ziet er allemaal wel erg pover uit. Wij zijn het hier absoluut niet mee eens en wij wensen , op initiatief van Sunweb, zonder meerkosten, te worden omgeboekt naar iets minimaal gelijkwaardigs; 5 sterren all-in strandvakantie. Sunweb reageert niet of zijn stoicijns. Mensen van vertrek voor 10/7 zijn omgeboekt, na 10/7 die hebben maar te gaan. Ongelooflijk.
wij zijn al een tijd aan het strijden maar komen niet verder. ook heb ik \sunweb reeds in gebreke gesteld. Help / bemiddel aub. ik kan u verdere details toemailen. NB wij hebben ook een ANWB reis en annuleringsverzekering. Het doel is echter omgeboekt te komen, reeds voor vertrek. ons reserveringsnr bij Sunweb Belgie = 2396832. Help! wij hopen op jullie hulp.

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft een all-inclusive vakantie geboekt bij Sunweb voor een verblijf in het Hotel Grand Blue Beach hotel te Kardamena, Kos. U vertrekt op 28 juli. Op internet zijn verschillende berichten verschenen over de staat van het hotel. U wenst te worden omgeboekt. 

Op het door u genoemde forum staan zowel positieve als negatieve berichten over het hotel. Gezien de termijn is het op voorhand niet meer mogelijk om te boeken. Dit kan bij Sunweb alleen wanneer de datum van vertrek buiten de zes weken ligt. Wanneer u klachten heeft over de accomodatie, dan dient u in eerste instantie ter plaatse een klacht in te dienen bij het aanspreekpunt. U dient Sunweb de gelegenheid te geven de klacht op te lossen en hiervoor een redelijke termijn te geven. Indien het probleem niet wordt opgelost, dan dient u een klachtenformulier in te vullen met de reisleider of hostess. Hiermee kunt u terug in Nederland aan tonen dat u ter plaatste heeft geklaagd. Het is aan te raden bewijs te verzamelen door bijvoorbeeld foto's en video's te maken.

Sunweb is aangesloten bij de ANVR. U dient binnen een maand na terugkomst een klachtbrief te verzenden. Sunweb dient binnen zes weken inhoudelijk te reageren op een klachtbrief. Daarna is het ook mogelijk het geschil voor te leggen aan de Geschillencommissie Reizen.

Voor meer informatie verwijs ik u nog naar onze website

 

 



***

Reactie van GrandBlue2807:

omboeken kan natuurlijk altijd, ook al is het een paar dagen van tevoren. Dat hebben ze ook moeten doen, toen het hotel nog net niet open ging. nee, wij boekten met o.a. fitness, tennis en sauna/wellness. Daar selecteerden wij o.a. op. Sunweb biedt een bepaald totaalplaatje aan, wat nu in werkelijkheid anders blijkt te zijn. M.i. is Sunweb dan in gebreke. En als wij hier dan niet mee akkoord gaan, dan zouden zij ons moeten omboeken naar iets minimaal gelijkwaardigs, zoals op de website staat aangegeven. Dat is toch zo? Wij kopen iets en Sunweb levert niet conform.
Ze bieden 5 sterren aan, dan moet je dat ook leveren. Heb ook even gekeken naar de Europese criteria voor een 5-sterrenhotel en daar hoort o.a. fitness, sauna/wellness sowieso al bij. Sunweb schiet hier duidelijk tekort. ook zouden er 2 restaurants zijn en het is er maar 1. andere in aanbouw. het 2e grotere zwembad is nog niet open. Dus krijg je concentratie bij het ene grote(re) bad.



***

Reactie van David Sjoer:

U heeft een overeenkomst gesloten, welke niet zomaar gewijzigd kan worden. Omboeken is wellicht mogelijk, maar dit is niet kosteloos. Ik adviseer u in ieder geval schriftelijk uw bedenkingen omtrent de staat van het hotel aan Subweb kenbaar te maken.

Sunweb geeft op haar website het volgende aan: 'Een boeking annuleren is niet altijd de enige mogelijkheid. Er zijn ook mogelijkheden om een wijziging door te voeren in de bestaande boeking. Dit kan in de volgende situaties: - Is jouw vertrek buiten 6 weken, dan kun je de vakantie omboeken naar een andere datum, accommodatie of bestemming. Houd er rekening mee dat een omboeking alleen binnen hetzelfde seizoen kan.'

U kunt op dit moment (nog) niet stellen dat Sunweb de overeenkomst niet nakomt, omdat dit is gebaseerd op ervaringen van andere personen. De situatie ter plekke kan verschillen. Daarnaast is het de vraag of de door u genoemde tekortkomingen een gehele ontbinding van de overeenkomst rechtvaardigt. Een 5-sterrenhotel in Griekenland verschilt ten opzichte van bijvoorbeeld een 5-sterrenhotel in Turkije. Dit is afhankelijk van o.a. nationale wetgeving. 

In de ANVR-reisvoorwaarden 2014/2015 die van toepassing zijn op de door u gesloten overeenkomst, staat in artikel 15 lid 2 dat indien de reis niet verloopt overeenkomstig de in lid 1 bedoelde verwachtingen, de reiziger verplicht is daarvan zo spoedig mogelijk mededeling te doen aan de betrokkenen als bedoeld in artikel 19 lid 1. Sunweb moet de mogelijkheid krijgen de klacht ter plekke op te lossen.

U kunt gebruik maken van ons stappenplan. Hopelijk gaat u toch een prettige vakantie tegemoet.