Annulering door boze hoteleigenaar

Vraag gesteld door Basbone op 08 mei 2018

Gaan al jaren met kleine groep tijdens Hemelvaartsweekend naar een bestemming in Duitsland. Dit keer gekozen voor hotel waar we al 2 keer eerder zijn geweest. Kreeg afgelopen zondag een mail van de eigenaar met daarin de tekst: "ik wil jullie nogmaals wijzen op onze nieuwe openingstijden" (was de eerste keer). De bar sloot nu ineens om 21.00uur, waardoor we als 6 volwassen dus maar naar onze kamer zouden moeten. In het dorp is n.l. verder helemaal niets te doen!

Maandag met een aantal hotels gebeld om te kijken of ze eventueel nog plek voor ons hadden, maar gezegd dat ik met ons (gereserveerde) hotel moest afstemmen.

Het gesprek met de eigenaar begon vriendelijk, maar toen ik hem vroeg wat we dan na 21.00uur zouden moeten gaan doen en mijn opmerking dat we het liefst nog naar een ander hotel zouden gaan, sloeg de stemming om. Ik had de informatie op de site moeten lezen over de gewijzigde tijden, terwijl hij me bij de aanvraag wel wees op de gewijzigde prijzen en donders goed wist dat we van een gezellige nazit houden.

Hij werd bozer en bozer en riep eerst dat kosteloos annuleren niet meer ging en na nog wat kritische vragen van mij ontploft hij zowat en riep. Ok, ik annuleer kosteloos, maar dan moet je nooit meer bellen en/of voorbij komen.

Dit heb ik hem in een zeer vriendelijke mail nog even bevestigd. Maar 10 minuten later rolt er een rekening voor 80% van de totale kosten van het weekend in m'n mailbox!!

Nog een poging gedaan om telefonisch te overleggen. Dat resulteerde in het neerleggen van de telefoon. Daarna een lange nette brief gemaild en gezegd dat we hem wilden houden aan de beloofde kostenloze annulering of donderdag gewoon zouden komen en gevraagd om daarop te reageren. Waarop er nóg een zeer flauwe mail binnenkomt, zonder antwoord op de vraag. Alleen dat er uiterlijk 17 mei betaald moet worden!

Graag zou ik willen weten of ik nog iets moet ondernemen, want het betalen van deze rekening ben ik niet van plan.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een kamer geboekt bij een hotel in Duitsland waar u al twee keer eerder geweest bent. Onlangs kreeg u een e-mail van de hoteleigenaar waarin hij u nogmaals zou wijzen op gewijzigde openingstijden. De bar zou namelijk om 21:00 uur sluiten. U hebt echter niet eerder vernomen van de gewijzigde openingstijden en vraagt zich af wat u na 21:00 uur dan moet doen aangezien er verder niets anders te doen is in het dorp. De hoteleigenaar stelt zich op het standpunt dat het ook op de website vermeld stond. Bij annulering zou u 80% moeten voldoen. U vraagt zich af wat u daartegen moet ondernemen.


Liggen er (algemene) voorwaarden ten grondslag aan de overeenkomst die u gesloten hebt? zo ja, staat er iets vermeld over annulering van de overeenkomst? Als dat zo is dan dient u zich daar aan te houden. Annuleren is namelijk niet altijd kosteloos.

Echter, indien u kunt bewijzen dat de informatie u niet bekend was en u anders niet had geboekt als het u wel bekend was, dan kunt u zich daarop beroepen. Echter, dat is lastig aan te tonen.

Het ECC (Europees Consumenten Centrum). Dat centrum geeft advies en bemiddelt kosteloos bij geschillen tussen consumenten en ondernemers van een andere EU staat.

Meer informatie over het ECC vindt u op onze website.