onterechte kosten

Vraag gesteld door claim op 07 juli 2015

Bunde, 4 juli 2015

Geachte heer/mevrouw
Na mijn reis alvast ingecheckt te hebben zegt mijn zoon je hebt jullie voornamen gebruikt volgens mij mag dit niet. Ik heb de website van Wizz Air gestart om hem te laten zien dat je alleen maar je voornaam en achternaam moet invullen. Verder niks. Omdat het mij geen goed gevoel gaf heb ik op vrijdag 19 juni de fiets genomen en ben even naar Maastricht-Aachen Airport gegaan om dit na te vragen.
De mevrouw aan de incheck balie vertelde mij dat er niks aan de hand was. Als de achternaam maar klopte.
Wat schets onze verbazing als we op maandag 30 juni willen inchecken zegt men de voornamen zijn niet conform het paspoort en we kunnen niet door. (De mevrouw die ik gesproken heb op 19 juni was natuurlijk niet aanwezig toen wij moesten inchecken).
E-mail correspondentie kon haar niet overtuigen. We werden doorgestuurd naar een ander loket.
Volgens mij wordt hier een fout gemaakt en is volgens mij de achternaam voldoende. Wat we ook zeiden we kwamen niet door en konden aan een ander loket de namen laten veranderen. Kosten € 220,00
Hier ging ik natuurlijk niet mee akkoord omdat het goedkoper was om een nieuwe reis te boeken dan kosten maken voor veranderingen.
We vroegen aan de mevrouw of we even gebruik konden maken van de computer om dan maar een nieuwe vlucht te boeken. Was namelijk veel goedkoper dan alles wijzigen.
Dit was niet mogelijk want ze hadden geen internet.
Daarna keek de mevrouw zelf op internet en zag op de website van Wizz Air dat dit inderdaad goedkoper was dan de namen veranderen.
Zij stelde voor om dan toch maar alles te wijzigen voor een bedrag van € 130.00.
Leek wel of we op de markt stonden af te dingen.
Omdat we geen kant op konden hebben wij maar ingestemd.
Ze heeft toen voor ons de tickets voor de heenreis geprint, de tickets voor de terug reis moesten wij zelf maar printen. In Boedapest bleek dat de voornaam Johannes gedeeltelijk met kleine letter en gedeeltelijk met hoofdletters door haar was ingevuld..
In Boedapest werd er geen probleem hier over gemaakt. Zijn daar iets professioneler.
Is het nu de kortzichtigheid van de mensen in Maastricht-Aachen Airport dat wij deze extra kosten moesten maken om met Wizz Air naar Boedapest te vliegen vragen wij ons af.
Wij verzoeken u dan ook een en ander te willen onderzoeken.

Alvast bedankt,

John Keijmis

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft vliegtickets geboekt en daarbij namen opgegeven die niet corresponderen met de namen op uw paspoort. Voor het wijzigen heeft u moeten bijbetalen.

De regel is inderdaad dat de namen die op de tickets staan gelijk moeten zijn aan die op uw paspoort (voor- en achternaam). Is dat niet zo dan kan dit problemen geven, bijvoorbeeld met inchecken.  Voor het wijzigen van de namen wordt door de maatschappijen vaak een vergoeding in rekening gebracht. De hoogte van de vergoeding moet zijn aangegeven in de voorwaarden van de maatschappij. Het feit dat u in deze minder hoefde te betalen is zal te maken hebben met het feit dat u andere tickets voor minder kon boeken.