Hoe officieel is het Internationaal 'Certificaat Pleziervaart' eigenlijk?

Vraag gesteld door meyler op 02 oktober 2015

Op de website lees ik het volgende:
Het ICP is een officieus eigendomsbewijs. Het wordt in vrijwel heel Europa geaccepteerd als identiteitsbewijs vd boot. In sommige landen is het ICP zelfs verplicht.
a. hoe kan iets verplicht worden als een document 'officieus' is?
b. in welke landen is dat officieuze document dan verplicht?
c. waarom elke 2 jaar verlengen. Nutteloze bureuacratie. Ik bezit mijn boot al 23 jaar en zou dus om de 2 jaar het ICP moeten verlengen.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert


U heeft ons een vraag gesteld over het nut en noodzaak van het Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP).

Algemeen
Om in het buitenland het eigendom van uw pleziervaartuigen aan te kunnen tonen, heeft u in de meeste landen een Internationaal Certificaat Pleziervaartuigen (ICP) nodig. Dit document is in het Engels, Frans en Nederlands opgesteld en bevat naast de gegevens van de eigenaar, een beschrijving van het schip en de aanwezige apparatuur.

Inschrijven in register
U kunt uw pleziervaartuig ook laten inschrijven in het binnenschepenregister (voor de Europese binnenwateren) of in het zeeschepenregister (voor de hele wereld) van het Kadaster. U heeft dan geen ICP nodig. Met het inschrijvingsbewijs van 1 van deze registers kunt u uw eigendom aantonen.

Voorts zal ik puntsgewijs in gaan geven op uw drietal vragen:

A) Het betreft geen registergoed, derhalve is het het een officieus eigendomsbewijs. Als u eea officieel wilt regelen dan kan dit op beovengeoemde wijze.

Voor meer informatie over 'het registreren van uw pleziervaartuig' kliky u hier.

Voor afgifte van neen ICP door de ANWB dient u louter aannemelijk te maken, dat u de eigenaar is van het vaartuig.

 

B) in de meeste landen die resolutie van de Economic and Social Council van de United Nations ECE/TRANS hebben getekend. In veel Europese landen is het verplicht. Bij een aantal landen wordt het ICP document gedoogd als eigendomsbewijs omdat de resolutie niet is getekend. Denk aan Turkije. Meestal gaat dit wel goed. Griekenland doet ook weleens moeilijk.

Voor meer informatie over 'varen in europa' verwijs ik u graag naar onze pagina: Varen in Europa.

 

C) Er is geen verplichting voor vernieuwing. Zolang de boot niet in het buitenland vaart/ligt, is het verlengen van de ICP niet benodigd.De geldigheid van het document verloopt automatisch. Het ICP document is een Europees document waarbij Europese afspraken zijn gemaakt over de geldigheidstermijn.

In the Netherlands, the following non-governmental bodies are authorized to issue the international certificate for pleasure craft:

• Koninklijke Nederlandse Toeristenbond (ANWB) at the Hague;
• Koninklijke Nederlandse Watersport Verbond (KNWV) at Bunnik;
• Koninklijke Nederlandse Motorboot Club (KNMC) at Utrecht.