Een camping die niet goed is

Vraag gesteld door B.v.d.Biggelaar op 20 juni 2018

camping Les Chirats in Angoulins 416 deelkaart 12 deze camping ligt helemaal overhoop er wordt gegraven en gesloopt , hoe kan deze camping toch de naam krijgen van de ANWB Erkend 2018.
Je moet er nog het volle pond betalen, en je wordt niet netjes behandeld, de camping was overgenomen, deze camping zou toch niet meteen de erkenning moeten krijgen van de ANWB.
Groeten Ben

Josje

Antwoord van Josje

ANWB Expert

U heeft een klacht over een camping met een ANWB erkenning.

Uw vraag is voorgelegd aan de betreffende afdeling en zij reageren als volgt:

"Beste Ben,

Hartelijk dank voor uw melding. U geeft aan dat Camping Les Chirats in Angoulins momenteel overhoop ligt en dat er graafwerkzaamheden zijn. Dat is natuurlijk heel onplezierig. Er zitten twee kanten aan uw vraag:

Enerzijds de ANWB Erkenning, deze wordt gegeven op basis van een inspectie door onze campinginspecteurs. Zij reizen door heel Europa en bezoeken en inspecteren duizenden campings. Op basis van de inspectie krijgt een camping sterren. Bij 3 sterren of hoger is een camping ANWB Erkend. Ten tijde van de laatste inspectie (vorig jaar) was de camping nog goed in orde en verdiende hij 3 sterren en de ANWB Erkenning.

Maar uiteraard is een inspectie een momentopname, als een camping gaat verbouwen dan is de situatie anders dan ten tijde van de inspectie. We zullen uw melding daarom graag doorspelen aan onze inspecteur, zodat hij extra aandacht kan besteden aan de situatie op dit moment. Daarbij vraagt hij de camping uiteraard ook wanneer de werkzaamheden afgerond zijn en wat er dan (voor de kampeerder) verbeterd is.

De meeste campings verbouwen buiten het kampeerseizoen, of sluiten tijdelijk als ze gaan verbouwen, zodat de kampeerder er geen last van heeft. Maar kennelijk is dat in dit geval niet gelukt of is er een acute situatie, waardoor er nu gegraven moet worden. In zo’n geval van overlast zou het wel netjes zijn als de camping de gasten een extraatje biedt als compensatie voor de overlast.

Als u op een camping ter plaatse overlast ervaart of een camping voldoet niet aan uw verwachtingen, dan is het in alle gevallen verreweg de beste om gelijk in gesprek te gaan met de campingeigenaar of beheerder. Dan hebben zij immers nog de gelegenheid om er iets aan te doen en de situatie te verbeteren of u op een andere manier tegemoet te komen. Achteraf is dat vaak een stuk lastiger.

Uit uw verhaal kan ik niet helemaal opmaken of u nog steeds op deze camping verblijft. Mocht u nog op de camping staan, dan zou ik nogmaals netjes in gesprek gaan met de eigenaar en aangeven wat uw klacht is en de vraag stellen of de camping iets voor uw kan betekenen. Mocht de camping dan niets met uw klacht doen en de camping ligt nog steeds overhoop, dan zou ik snel op zoek gaan naar een naburige camping waar u wel rustig vakantie kunt vieren.

Mocht u voor langere tijd (vooraf) een camping geboekt hebben en de situatie ter plekke tegenvallen, dan is het ook in zo’n geval het beste om gelijk in gesprek te gaan met de eigenaar. U moet de camping in de gelegenheid stellen om nog wat te verbeteren. Mochten ze dat ondanks uw vriendelijke verzoek niet doen, dan kunt u contact opnemen met de reisorganisatie waar u geboekt heeft. Ook dit liefst zo snel mogelijk, dus terwijl u nog op de camping staat, want dan is er nog gelegenheid om iets te verbeteren en u alsnog een fijne vakantie te bezorgen. Dat is altijd beter dan achteraf moeten klagen terwijl er niets meer gedaan kan worden. Dat levert vaak weinig op en u heeft een vervelende vakantie. "