Recht op geld terug i.p.v. voucher

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 december 2020

Begin januari (8 t/m 11) zouden wij met 8 personen en een baby een weekend weggaan naar Limburg. Echter geeft de reisorganisatie 'Beaujean Vacances'  i.v.m. de Coronamaatregelen aan dat wij niet meer kunnen komen. Nu hebben wij ons geld teruggevraagd, alleen weigeren zij dit terug te betalen.

Ze melden het volgende in hun respons aan ons:
"Als oplossing is er door brancheorganisatie HISWA-RECRON de voucherregeling in het leven geroepen. Zo kunt u op een later moment alsnog van uw verblijf genieten en wordt de reisbranche geholpen om te kunnen overleven in deze uitzonderlijke overmachtssituatie. Uw reissom wordt dus niet terugbetaald. De wettelijke regel die u als consument recht geeft op restitutie van de reissom is nu niet van kracht: de voucher-regeling is afgestemd met consumentenorganisatie Autoriteit Consument en Markt (ACM) en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK). Daarbij is leidend dat wij verkeren in een uitzonderlijke en onvoorziene situatie die het gevolg is van de verspreiding van het Coronavirus. Daarom mogen wij de voucher aanbieden ter vervanging van uw reeds gedane (aan)betaling."

Verder schuilen ze zich achter punten zoals de tekst op de site van de Rijksoverheid: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/op-vakantie-in-nederland
"Wilt u uw vakantie annuleren? Als een locatie open is, dan kan de aanbieder in principe de dienst leveren en moet u gewoon betalen. Kan een locatie niet bezocht worden vanwege coronamaatregelen? Dan is het advies om in overleg met de verhuurder tot een goede oplossing te komen. Bijvoorbeeld als u met een groep bent van meer dan 2 personen die niet op hetzelfde adres wonen. U en de locatie zijn beiden verantwoordelijk voor de naleving van de coronaregels."

Het punt is alleen dat de accommodatie nog inderdaad open is, maar voor 4 personen. Niet het aantal waarvoor wij hebben geboekt. Hierdoor is er grond tot ontbinding van de overeenkomst. Aangezien zij niet meer de dienst kunnen leveren waarvoor wij hebben gekozen en betaald.
Ook is belangrijk dat wij niet annuleren, maar zíj de melding maken op hun site dat het niet meer mogelijk is voor ons om te komen.

Verder hebben wij ook met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) gebeld en zij melden, net als de Rechtstelefoon en het Landelijke informatienummer m.b.t. de Coronacrisis, dat wij recht op ons geld terug hebben. Een voucher kán wellicht een handige oplossing bieden, maar wij zijn niet verplicht deze aan te nemen en mogen ons geld terugeisen.

Daarnaast staat op deze pagina, m.b.t. reizen in het buitenland, de regel over vouchers: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/reizen-en-op-vakantie-gaan/reizen-buitenland
"Is uw reis geannuleerd? Dan kan de reisaanbieder u een voucher (tegoedbon) aanbieden. U hoeft zo’n voucher niet te accepteren. Maar het kan een reisaanbieder helpen als u het voucher accepteert."
Wij gaan weliswaar naar Limburg en ik snap dat in Nederland regelingen zijn getroffen, maar de wet is de wet.

Kortom, nogmaals, wij begrijpen dat een voucher een goede oplossing kán zijn, maar vernemen van meerdere instanties dat we ook gewoon recht op ons geld terug hebben. Aan u dezelfde vraag.

Kunt u aan ons bevestigen dat we in ons recht staan om het geld terug te eisen?
 

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U hebt voor 8 personen een vakantie geboekt in januari. Door de coronamaatregelen kunt u met 8 personen niet van de accommodatie gebruik maken. De organisatie biedt u een voucher aan, maar u wilt uw geld terug.

Ik kan niet bevestigen of u in uw recht staat om geld terug te vragen. Dit is afhankelijk van de vraag of de accommodatie wel of niet beschikbaar is.

Wanneer de organisator de overeenkomst annuleert, hebt u recht op het door u betaalde geld terug. U bent in dat geval niet verplicht een voucher te accepteren.

Van uw kant kunt u niet zonder meer kosteloos annuleren, wanneer de accommodatie beschikbaar is. U hebt accommodatie geboekt die de ondernemer kan leveren. Dit is alleen anders als de accommodatie van overheidswege is gesloten. Bovendien is het niet aan de ondernemer toe te rekenen dat uw gezelschap te groot is gezien de coronamaatregelen. Daarbij kan een rol spelen, wanneer u precies u de accommodatie hebt geboekt en welke beperkingen er toen aan de groepsgrootte waren gesteld.

De ondernemer mag in dat geval een voucher aanbieden. U kunt daarmee op een later tijdstip alsnog accommodatie bij de ondernemer boeken. Afhankelijk van de voorwaarden van de voucher kunt u mogelijk na afloop van de geldigheidsduur alsnog aanspraak maken op terugbetaling in geld.

Ik raad u aan om in overleg met de ondernemer tot een oplossing te komen, bijvoorbeeld extra accommodatie.

Komt u er niet uit met de ondernemer, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Recreatie. De ondernemer moet dan wel aangesloten zijn bij de Geschillencommissie. 

Meer informatie vindt u op onze website.