Corona maatregelen en vakantiehuisje

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 01 november 2020

Ik heb in februari 2020 al een boeking gedaan voor overnachtingen in een vakantiehuis voor 6 personen ( 2 huishoudens) voor de feestdagen eind december 2020. Tijdens de  eerste Corona golf heb ik contact gehad met het vakantiepark, maar de conclusie was destijds dat Corona zeker wel verleden tijd zou zijn in december……..

Nu dat niet zo lijkt te zijn ben ik opnieuw in contact gegaan met het vakantie park. ( die zeggen dat ze open zijn, dus ik alleen kan annuleren met verlies van 75% zoals Recron uitlegd , of ik kan een voucher accepteren met 6 maanden geldigheid.) Verder verwijzen ze naar de site van Recron die iedere dag up to date zou worden aangepast. Ze willen zelf geen schriftelijk antwoord geven over de algemene voorwaarden van een voucher.( nadrukkelijk schriftelijk om gevraagd)

Maar Recron is er vooral voor leden en niet voor de consument, dus daar wordt ik niet echt wijzer van. Ik zie wel een voucher regeling op hun site, maar deze heeft het over annuleringen van 13 maart tot 1 juli 2020. Een geldigheid van de voucher van 12 maanden tot uiterlijk 30 september 2020. Kortom, niet echt up todate! En ik vraag me af of dit dan nog rechtsgeldig is?

Waar kan ik de algemene voorwaarden lezen van een voucher die Recron uitgeeft bij bungalow boekingen? Ook op uw site staat het advies om de algemene voorwaarden van vouchers door te lezen alvorens ze te accepteren…..

Recron zegt ook bezig te zijn met oprichting van een toeristisch Corona Garantiefonds? Voor mij is dit belangrijk omdat het bedrijf niet bij SGR is aangesloten, dus een voucher bij faillissement geen waarde meer heeft.

Nogmaals voor mijn beeldvorming: een voucher kent toch alleen een waarde van de aanbetaling? Toch niet het gehele bedrag ( wat nog niet is betaald?)

Tot slot mijn vraag; wat te doen als de maatregelen nog strenger worden in december, zoals bv een algehele lock down….. Is het zo als het park mij niet kan toelaten op de afgesproken datum, ik een voucher heb te accepteren ongeacht de algemene voorwaarden?

 

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Voor de feestdagen 2020 heeft u een vakantiehuis geboekt voor 6 personen, die niet tot hetzelfde huishouden behoren. De verhuurder geeft aan dat u bij annuleren 75% moet betalen. Of u kunt een voucher accepteren.  U wilt weten welke waarde de voucher vertegenwoordigt en wat de voorwaarden zijn van de voucher.
 
Helaas heerst het coronavirus voorlopig nog steeds. Momenteel kunt slechts met 4 personen, kinderen tot 13 jaar niet meegeteld, in het vakantiehuis. Deze maatregelen gelden voorlopig tot december. Of dat eind december ook nog zo is, is niet te voorspellen.

Annuleren

Wanneer het vakantiehuis eind december beschikbaar is en de ondernemer niet annuleert, kan de ondernemer de overeenkomst nakomen. Dit betekent dat u in beginsel het totale bedrag moet betalen. Als u annuleert, moet u annuleringskosten betalen. Vaak geldt dat hoe dichter u op de vertrekdatum annuleert, hoe hoger het bedrag dat u moet betalen  zal zijn. De ondernemer kan er desondanks voor kiezen u toch een voucher aan te bieden. Dit is onverplicht. Als u dat niet accepteert, hebt u geen recht op geld terug.
 
Als echter de ondernemer de overeenkomst annuleert, hebt u recht op geld terug. De ondernemer komt in dat geval zijn deel van de overeenkomst niet na. Ook dan kan hij u een voucher aanbieden, maar omdat de ondernemer annuleert, bent u niet verplicht de voucher te accepteren. U kunt altijd het bedrag in geld terugvragen.

Voucherregeling HISWA-RECRON

Wij hebben navraag gedaan bij de HISWA-RECRON. De voucherregeling van de HISWA-RECRON geldt nu vanaf 29 september 2020 en heeft een geldigheidsduur van 12 maanden vanaf de oorspronkelijke aankomstdatum. De voucher moet dezelfde waarde hebben als het bedrag dat u tot dat moment hebt betaald.
 
Het is inderdaad een probleem dat de voucher niet gedekt is door de Stichting Garantiefonds Reisgelden. Mocht de ondernemer failliet gaan, dan is de enige mogelijkheid  u te melden bij de curator met uw vordering. Hoewel HISWA-RECRON heeft geprobeerd om tot een garantieregeling te komen, zijn zij hier helaas niet in geslaagd. 
 
Met de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) voldoen reisorganisatie aan hun wettelijke plicht om reizigers te beschermen tegen faillissement van een reisorganisatie. Zo’n wettelijke verplichting bestaat er niet voor recreatie-ondernemingen.

Meer informatie over en voorwaarden van de voucherregeling kunt u lezen op de website van HISWA-RECRON. In de tekst is wel nog sprake van de datum 13 maart 2020. U kunt ook de ondernemer verzoeken u een exemplaar van de vouchervoorwaarden te geven.