Faillissement Thomas Cook

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 september 2019

Ik heb een vakantie geboekt bij Neckermann. Kan ik nog met vakantie, nu Neckermann en Thomas Cook in betalingsproblemen verkeren?

Antwoord van Lisette Schreuder

ANWB Expert

U heeft een vakantie geboekt bij Neckermann en wilt weten of u nog met vakantie kunt.

Wanneer u een vakantie heeft geboekt bij Neckermann, kunt u niet op vakantie. De reis gaat niet door. Dit geldt ook voor een reis die u bij Thomas Cook heeft geboekt. U kunt in dat geval een beroep doen op de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de vooruitbetaalde reissom terugvorderen.

Wanneer uw e-mailadres bekend is bij de reisorganisator, zal u binnenkort een e-mail  ontvangen over het indienen van uw claim bij het Garantiefonds.

Wanneer u nog op vakantie gaat en u heeft uw vakantie geboekt bij een reisbureau, neem dan contact op met uw reisbureau. Alleen uw reisbureau kan een claim indienen bij het Garantiefonds. Bij dit reisbureau kunt u ook uw reis omboeken naar een andere reis. De reissom wordt dan verrekenend met de claim op het Garantiefonds.

Wanneer u een nieuwe reis boekt bij een ander reisbureau, moet u de nieuwe reissom zelf betalen. De eerder betaalde reisssom moet u dan via uw oorspronkelijke reisbureau terugvragen.   

Heeft u via internet uw vakantie geboekt, neem dan contact op met de reisorganisator, Neckermann. Op hun website vindt u de nodige informatie. U kunt ook contact opnemen met de SGR. 

Meer informatie vindt u op de site van de SGR. U kunt hier ook informatie vinden, voor het geval u op dit moment al op uw vakantiebestemming bent.