Faillissement Thomas Cook

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 24 september 2019

Ik heb een vakantie geboekt bij Neckermann. Kan ik nog met vakantie, nu Neckermann en Thomas Cook in betalingsproblemen verkeren?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

U heeft een vakantie geboekt bij Neckermann en wilt weten of u nog met vakantie kunt.

Wanneer u een vakantie heeft geboekt bij Neckermann, kunt u niet op vakantie. De reis gaat niet door. Dit geldt ook voor een reis die u bij Thomas Cook heeft geboekt. U kunt in dat geval een beroep doen op de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR) en de vooruitbetaalde reissom terugvorderen.

Wanneer uw e-mailadres bekend is bij de reisorganisator, zal u binnenkort een e-mail  ontvangen over het indienen van uw claim bij het Garantiefonds.

Wanneer u nog op vakantie gaat en u heeft uw vakantie geboekt bij een reisbureau, neem dan contact op met uw reisbureau. Alleen uw reisbureau kan een claim indienen bij het Garantiefonds. Bij dit reisbureau kunt u ook uw reis omboeken naar een andere reis. De reissom wordt dan verrekenend met de claim op het Garantiefonds.

Wanneer u een nieuwe reis boekt bij een ander reisbureau, moet u de nieuwe reissom zelf betalen. De eerder betaalde reisssom moet u dan via uw oorspronkelijke reisbureau terugvragen.   

Heeft u via internet uw vakantie geboekt, neem dan contact op met de reisorganisator, Neckermann. Op hun website vindt u de nodige informatie. U kunt ook contact opnemen met de SGR. 

Meer informatie vindt u op de site van de SGR. U kunt hier ook informatie vinden, voor het geval u op dit moment al op uw vakantiebestemming bent.