Vergoeding bij annulering vlucht

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 april 2019

Ik heb met mijn vriendin een vliegtickets naar de Filippijnen geboekt, met China Southern Airlines. Wij hebben zelf deze vlucht moeten cancelen, vanwege plotselinge ziekenhuisopname en overlijden van mijn vader. Mijn vriendin heeft een annuleringsverzekering, dus zij wil graag haar kosten terug proberen te krijgen. We hebben geprobeerd de vlucht vooraf te cancelen, maar dit was niet mogelijk. Daarna heeft ze de vliegmaatschappij gevraagd een bewijs van niet instappen/afwezigheid te krijgen. Deze kan ze dan bij de verzekeringsmaatschappij indienen.

Maar China Southern Air geeft na het eerste algemene mailtje geen reactie meer. Zowel telefonisch als op de mail geen reactie. Dan kunnen wij verder ook geen stappen ondernemen.
Kunnen jullie wel contact krijgen met China Southern Air? Om de situatie uit te leggen, en in ieder geval een bewijs te krijgen dat we niet aanwezig waren op de vluchten.
We kunnen de vluchtgegevens e.d. aanleveren. Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn.

Antwoord van Henny van den Bergh

ANWB Expert

U heeft vliegtickets geboekt naar de Filippijnen, met China Southern Airlines. U heeft de vluchten moeten annuleren vanwege plotselinge ziekenhuisopname en overlijden van uw vader.  Aan China Airlines heeft u een bewijs/verklaring gevraagd dat u geen gebruik heeft gemaakt van de vlucht. Hier wordt niet op gereageerd.

Allereerst gecondoleerd met het overlijden van uw vader.

Wij kunnen geen contact opnemen met de luchtvaartmaatschappij. Ik raad u aan om de mailwisseling met China Southern Airlines mee te sturen naar de annuleringsverzekering, samen met het schadeformulier en de rouwkaart. Misschien is deze mailwisseling ook al voldoende.  U kunt hen melden dat de luchtvaartmaatschappij niet bereid is om een dergelijke verklaring af te geven. Zijn er misschien nog andere reserveringen (bijvoorbeeld een hotel) die u heeft moeten annuleren?  Dan kunt u daar ook bewijs van meesturen.
Tenslotte is het een hele geldige annuleringsreden. Het zou vervelend zijn als u hierover een probleem zou krijgen.


Meer informatie over annuleren van een reis vindt u op onze website.