Geboekte verblijf lag in een getto

Vraag gesteld door KaRon op 01 september 2018

Wij hebben via booking.com een vakantie geboekt, daar aangekomen lag het hotel in een waar getto. Wij hebben direct contact opgenomen met booking.com en hebben de eigenaar gesproken. Daar de accommodatie goed was kon je gewoon niet van de accommodatie af want dat zat in een verschrikkelijke achterbuurt. Omdat wij ons daar absoluut niet veilig voelde en we niet 8 dagen op onze kamer wilde zitten zijn we direct vertrokken. De eigenaar was voor geen rede vatbaar. Deze wil ons nu 177 van de 477 euro terugbetalen. Booking.com zegt dat we nu direct moeten accepteren anders krijgen we niks meer, omdat we geen annuleringsverzekering hebben. Wij hebben aangegeven dat booking.com verantwoordelijk is voor ons gederfd vaka tie genot. Maar hun wijzen alles af. Vraag, moeten wij die 177 nu accepteren zodat we iig nog wat hebben of moeten we niet accepteren en een geschil via de ANVR aangaan.

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft via Booking.com een hotel geboekt voor € 477. Het hotel was goed, maar lag in een achterbuurt waar u zich niet veilig voelde. U bent direct vertrokken. Het hotel wil u €177 terugbetalen. U wilt weten wat uw rechten zijn.

Booking.com treedt op als tussenpersoon. Het contract komt rechtstreeks tussen u en het hotel tot stand. In de algemene voorwaarden van Booking.com staat dat niet zij maar de reisaanbieder (in dit geval het hotel) verantwoordelijk is voor de nauwkeurigheid, volledigheid en juistheid van de (beschrijvende) informatie.

Als u een vergoeding wilt claimen, dan moet u zich dus wenden tot het hotel. U heeft alleen recht op restitutie van de betaalde prijs als u kunt aantonen dat informatie die in de aanbieding staat over het hotel en de omgeving niet juist /misleidend is geweest. Indien er in de aanbieding niets staat over de omgeving, dan speelt bij de vraag wat u mocht verwachten, ook de prijs mee. Van een hotel waar u € 60 per nacht betaalt, mag u minder verwachten dan een duurder hotel.

Mocht u het bovenstaande niet kunnen aantonen, dan is de door het hotel aangeboden vergoeding redelijk.

In de algemene voorwaarden van het hotel kunt u nakijken bij welke instantie u uw klacht/geschil kunt indienen. Daar staat meestal ook in welk recht toepasselijk is. Naar de Geschillencommissie Reizen kunt alleen indien de ANVR voorwaarden toepasselijk zijn of als het boekingskantoor geregistreerd is bij de Geschillencommissie Reizen.