Admin. kosten ivm 'onbetaalde' tol door autoverhuurbedrijf in Italie

Vraag gesteld door Famile Soomers op 02 april 2016

Hallo,
Wij hebben tijdens onze vakantie in Italie in mei 2015 een auto gehuurd bij Sicily by Car/Auto Europa. Wij hebben door omstandigheden tijdens deze vakantie 3x de tol niet direct betaald a €7,40 totaal (op 7 & 8 mei 2015) bij het verlaten van de snelweg aldaar. Vervolgens hebben wij binnen het door Punto Blu gestelde termijn deze tol alsnog betaald (op 11 mei 2015), wat kunnen aantonen en bevestigd is door Punto Blu Genova zelf.
Helaas is er desondanks in de administratie van het verhuurbedrijf naar voren gekomen dat de hier boven genoemde tol (als niet betaald) werd aangemerkt.
Nu hebben wij driemaal €60 (=€180) administratie kosten moeten betalen hiervoor.
Nu heeft Punto Blu Genova per e-mail aangeven dat er inderdaad door ons binnen het wettelijke termijn is betaald. Welke wij ook naar het autoverhuurbedrijf hebben doorgestuurd. Ondanks diverse e-mails willen zij niet de door ons reeds betaalde administratie kosten terugbetalen.
Wij vinden het ten eerste onterecht dat zij 3x €60 rekenen voor deze kwestie, aangezien deze 3 incidenten op 1 overzicht en op 1 kenteken stonden.
Ten tweede vinden wij het onrechtvaardig dat wij uberhaubt hiervoor moeten betalen. Wij hebben immers aan alle eisen voldaan volgens Punto Blu Genova.
Wat kunnen wij doen om dit geld geheel of gedeeltelijk alsnog terug te krijgen?

Antwoord van David

ANWB Expert

In verband met onbetaalde tol zijn er door een autoverhuurbedrijf in Italië driemaal administratiekosten in rekening gebracht.

In dit geval raad ik u aan na te gaan in de algemene voorwaarden van de autoverhuurder wat hierover is beschreven. In de meeste gevallen staat namelijk vermeld, dat een autoverhuurder gerechtigd is administratiekosten in rekening te brengen in verband met verkeersboetes.

In dit geval ben ik het met u eens dat driemaal € 60,- erg veel is, maar er is in dit geval sprake van drie verschillende overtredingen.

U kunt proberen de betaling via uw creditcardmaatschappij te betwisten. Hiervoor dient u een formulier 'verklaring betwiste transactie' in te vullen. De creditcardmaatschappij stelt dan een onderzoek in naar de afschrijvingen.