Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

287 expert vragen

  1. Fabrieksgarantie

    Gevraagd op 14 februari 2020

    In de Kampioen nr 2 februari 2020 staat op pagina 31 een artikel over fabrieksgarantie. Hierin staat dat je je aan de garantievoorwaarden moet houden, wil je een beroep op fabrieksgarantie kunnen doen. Volledige keuzevrijheid lijkt mij juist. Graag verneem ik of dit juist is.

  2. BOVAG garantie?

    Gevraagd op 11 februari 2020

    In okt Subaru Forester gekocht met BOVAG garantie t/m 6-4-20. Nu Koppeling/drukgroep defect en gerepareerd. Vallen de kosten onder de garantie.

  3. Fabrieksgarantie Hyundai en onderzoekskosten

    Gevraagd op 6 februari 2020

    Mijn Hyundai heeft ergens een probleem in de elektronica van de auto en ik heb de auto gebracht naar de dealer voor dit probleem. De auto is slechts 2,5 jaar oud en zou dus moeten vallen onder de fabrieksgarantie van 5 jaar.

  4. Problemen koeling motor

    Gevraagd op 17 januari 2020

    Half juli 2018 na een rondreis van 9 weken en ruim 6000 km door Zuid West Europa met de caravan ging op de laatste dag van de vakantie tussen Arnhem en Apeldoorn de temperatuurmeter (TM) van de auto oplopen naar rood. Gas teruggenomen en kon de meter vrij stabiel houden. Auto aan de kant gezet en de Nissan dealer in Zwolle gebeld. Zij adviseerden om naar de Nissan garage in Apeldoorn te gaan. Conclusie: geen lekkage kunnen vinden. Koelvloeistof aangevuld.

  5. Dynamo defect na 2,5 jaar circa 30000km

    Gevraagd op 8 januari 2020

    2,5 geleden een nieuwe dynamo in mijn auto laten plaatsen bij de garage. Nu, nog geen 30000 km verder, is de dynamo stuk . Persoonlijk vind ik het erg snel. Is het mogelijk om mij ergens op te beroepen? Auto is altijd /nog steeds in onderhoud bij de garage.

  6. Olieverbruik motor

    Gevraagd op 23 november 2019

    Wij hebben in mei een Citroen picasso C3 gekocht uit 2013 en ongeveer 72000 km op teller Wij hebben inmiddels 10.000 km gereden en moet om de 2400 km 1 liter olie bij laten vullen De chef werkplaats en se verkoper hebben ons steeds gegarandeerd dat het probleem opgelost zou worden ( wij hebben 6 maand volledige garantie) Wij moesten steeds bij laten vullen omdat men een dossier op wou bouwen richting Citroen NL Deze heeft nu mede gedeeld dat men geen medewerking verleend voor het vervangen van de motor omdat het binnen de richtlijnen ligt En dus trekt nu ook de Citroen garage zijn handen ervan af Wat kan ik doen en is het acceptabel 1 liter olie verbruik op 2200 km?

  7. Auto total loss door multiriem

    Gevraagd op 30 oktober 2019

    Afgelopen augustus heb ik de distributieriem ( met spanners katrollen etc. ) laten vervangen. De garage zei dat ik ook uit voorzorg beter de distributieriem kan vervangen. Dit hebben ze gedaan zonder de katrollen etc. te vervangen. Op reparatie en onderdelen geeft deze autoservice 24 maanden garantie. Ook heb ik sinds augustus niet zo veel gereden ( 15000 km). Nu is de multiriem gaan rafelen, gescheurd. Deze rafels zijn in de krukas pully gekomen en hierdoor is de distributieriem geknapt en hierdoor is de motor aan gort, ergo de auto is economisch afgeschreven. Nu stelt de autoservice dat dit niet hun schuld is, het ligt aan de roller  welke de multiriem spant. Deze spanrol zou los zitten waardoor deze riem kapot gegaan is.

  8. Is garage verantwoordelijk bij diefstal?

    Gevraagd op 16 oktober 2019

    Ik heb mijn kampeerbusje ter reparatie afgeleverd bij een reparatiebedrijf op een industrieterrein. Door onverwachte drukte werd het werk een paar dagen uitgesteld, en hebben zij de auto binnen hun hek geparkeerd; daarbij niet gezien dat niet alle portieren op slot zaten

  9. Onnodige reparaties

    Gevraagd op 26 september 2019

    4 weken terug, tijdens een rit sloeg plots de auto af. Op dat moment trok juist mijn man zijn schoenen aan op de bijrijdersplaats. Hij schoot uit bij het vastmaken van een veter tegen de middelconsole, ik hoorde een plop geluid en de motor sloeg af.

  10. Autoreparatie distributieketting

    Gevraagd op 25 september 2019

    Probleem: een rammel bij starten. Garage doet iets met bougies. Heeft niet geholpen. Het blijkt de distributieketting te zijn, dachten ze. Voorgesteld wordt de spanner te vervangen, dat hadden ze bij een andere Mercedes ook gedaan en toen was het euvel verholpen. Dus ze dachten dat dat nu ook wel het geval zou zijn. Geschatte kosten € 400, -. Tijdens de reparatie worden we gebeld: het zou € 800,- worden want het was een andere motor dan dat in die andere Mercedes zat, het was veel meer werk.