Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

111 expert vragen

  1. Banden onder mijn auto gekregen die te licht zijn

    Gevraagd op 26 februari 2020

    Ik heb banden onder mijn auto gekregen die te licht zijn wat gewicht van mijn bus nu moet ik bij de nieuwe APK weer nieuwe kopen wat is redelijk om bij de garage (bovag lid) te claimen.

  2. Dynamo 2e keer stuk bij auto van 7 jaar oud, kan dit zomaar?

    Gevraagd op 14 februari 2020

    Ca 2,5 jaar geleden kochten wij onze Ford Focus station met half jaar garantie. Via een bedrijf Alphabet in Amsterdam als goed onderhouden lease auto. Net na het half jaar garantie bleek de dynamo stuk.

  3. Terugroepactie airbag BMW, vervangend vervoer

    Gevraagd op 12 februari 2020

    Zonet kreeg ik bericht dat mijn BMW 321i uit 1998 inderdaad de verkeerde airbag erin heeft zitten dus ik mag er niet meer mee rijden. BMW Nederland geeft 3 opties. Wat zou uw advies in deze zijn.

  4. Probleem bij aankoop nieuwe auto

    Gevraagd op 29 januari 2020

    Ik koop op 21 november 2019 een nieuwe auto. De dealer heeft een actie 'try and buy' en geeft een inruilpremie van € 2.750,- bovenop de inruil van mijn huidige auto. De geschatte levertijd van de nieuwe auto is februari 2020. De dealer belt 24 januari op met de mededeling dat de levertijd veel langer is dan verwacht, mogelijk mei of zelfs nog langer. Ik zeg hem dat dit voor mij geen probleem is want ik heb nog een goede auto. Ik wacht wel wat langer. Dat is volgens de dealer een probleem want dan kan hij de extra inruilpremie niet geven.

  5. Bovag garantie op lak

    Gevraagd op 21 januari 2020

    Op mijn buscamper zitten blaasjes op de lak. Valt dit onder de Bovag garantie?

  6. Gat in zuiger waardoor motor moet worden vervangen: is beroep op non-conformiteit reëel?

    Gevraagd op 19 januari 2020

    Ons inziens zou de motor (zuiger) van de auto langer mee moeten gaan dan 9 jaar. Zou volgens u een beroep op de wettelijke regeling van non conformiteit reëel zijn?

  7. Reparatieduur meer dan twee maanden binnen garantie redelijk?

    Gevraagd op 19 januari 2020

    Mijn Volkwagen Golf DSG (2018) versnellingsbak heeft een storing. Ik heb mijn auto 25 november naar de garage gebracht en nu 19 januari is deze nog steeds niet gerepareerd. De garage zegt dat het onderdeel niet leverbaar is.

  8. Ontploft onderhoudsvrij oliefilter in automaat

    Gevraagd op 9 januari 2020

    Eind augustus 2019 is op de vakantie heenreis het onderhoudsvrije oliefilter ontploft in de automaat van mijn Audi A3 G-tron. In 1e instantie is Audi gebeld voor mobiliteitsservice maar die gaven aan dat hier geen recht op was.

  9. Auto gekocht, grootschalig gebrek na 1,5 week

    Gevraagd op 27 november 2019

    Ik heb 2 weken geleden een extra auto (Audi A1 2016) gekocht voor 11,5 duizend euro. Er zaten wat kleine schades op de auto wat niet in de advertentie stond en in ruil daarvoor kreeg ik wat korting. Ik heb specifiek gevraagd of de schade ontstaan is uit een ongeluk en of er meer schade was, nee zei hij! De auto was in prima staat beweerde de garage en als ik problemen had kon ik terug komen. De auto reed ook echt wel prima.

  10. Auto gekocht met mogelijk een defect

    Gevraagd op 25 november 2019

    Onlangs op 11-11-2019 kocht ik een BMW 1 serie (benzine) uit dec 2015 met 65.000 Km op de teller voor bijna €14.000,-. (De verkopende garage is niet BOVAG aangesloten) Mondeling is toegezegd dat we garantie hebben op mechanische delen. (hierbij waren 3 personen aanwezig die dat kunnen beamen). Na een paar dagen bleek de motor bij koude start een haperend tikkend geluid te maken, alsof een tandwiel niet pakt. We zijn hiermee naar onze garage geweest en deze geeft aan dat mogelijk iets met de balansas van de motor is. Met mogelijk als gevolg heeft dat er een dure reparatie danwel een nieuwe motor noodzakelijk is. (kosten; €3000-€5000,-) Dit heb ik zowel per email als telefonisch bij de verkoper neergelegd en hij weigert de auto terug te nemen en de koop ongedaan te maken danwel een nieuwe motor te bekostigen. Zijn argument is dat de auto goed rijdt en er nu (nog) niks aan de hand is naast het tikkende geluid. Daarop heb ik hem voorgesteld de auto te brengen om hem in de gelegeheid te stellen het defect te verhelpen. Keer op keer wordt ik aan het lijntje gehouden met het verhaal dat hij me terugbelt. Ik heb hem gister (zondag) een mail gestuurd om te vragen of hij kan aangeven wanneer we de auto kunnen brengen. Ik vrees dat ik vandaag weer niets van hem ga horen. Wat zijn mijn rechten? Het kan toch niet zo zijn dat ik een auto koop waarvan de motor schijnbaar een defect heeft waardoor ik moet opdraaien voor deze kosten?