Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

70 expert vragen

  1. Euro 3 met roetfilter

    Gevraagd op 17 juni 2019

    Ik heb zelf een camper vanuit Duitsland geïmporteerd. Die had op het Duitse kenteken een groene milieusticker want hij heeft een af fabriek (VW) gemonteerde roetfilter. De Nederlandse RDW neemt dit niet over en nu heb ik dus een Nederlands kenteken met een Euro 3 classificatie. Vervolgens kon ik wel mbv de originele aankoopfactuur opnieuw een groene millieusticker op het nieuwe Nederlandse kenteken krijgen. Als ik echter een milieuzone in rij waar op kenteken gecontroleerd wordt, gaan ze er vanuit dat het een Euro 3 motor is. De RDW claimt dat ze de Duitse TUV classificatie niet overnemen terwijl ze wel de 2 jarige APK keuring van de TUV overnemen. Dat is toch meten met 2 maten. Mag dat volgens de Europese regels? Je zou toch verwachten dat de Euro classificatie in elk Europees land het zelfde wordt geïnterpreteerd. Ik heb nu een camper waar ik niet in bepaalde steden kan komen. Ik hoor graag of er meer ANWB leden met dit probleem te maken hebben.

  2. Gebruik van auto en aanhanger met verschillend buitenlands kenteken in Europa

    Gevraagd op 01 mei 2019

    Ik vertrek deze zomer met mijn gezin naar Noorwegen. Na 6 maanden verhuizen we weer naar Sierra Leone. We gaan deze trip per auto afleggen. We kunnen een 4x4 met Frans kenteken van mijn vader lenen. Ik heb zojuist een zware tent trailer (met NL kenteken) gekocht. Deze tenttrailer willen we zowel in Noorwegen als in Sierra Leone (en het stuk ertussen) gebruiken. Zodra ik me in Nederland heb uitgeschreven, kan ik deze combinatie dan zonder problemen rijden in Europa?

  3. Export trailer, wit nummerbord

    Gevraagd op 15 april 2019

    Mijn boot en trailer worden verkocht naar Frankrijk. Via RDW zal ik de juiste papieren regelen en een wit kentekenbord aanschaffen voor de trailer. Mag mijn Franse koper met dit nummerbord door Nederland, België en Frankrijk rijden?

  4. Kentekencard en tenaamstellingscode (2 delen)

    Gevraagd op 05 februari 2019

    Afgelopen week stond in de Consumentengids nr. 2 pagina 10, een artikeltje over een uitspraak van het KIFID over n betalingsweigering voor n gestolen auto omdat daarin ook deel lll zat. Je bent verplicht de kentekencard bij je in de auto te hebben als je de weg op gaat. Uiteraard blijft de tenaamstellingscode thuis. ​​​​​​​ De uitpraak van het KIFID doet mij nu twijfelen!!

  5. een auto met Frans kenteken en een caravan met Nederlands kenteken, juridisch een probleem?

    Gevraagd op 07 december 2018

    Mijn ouders zijn Frans ingezetene en rijden een Frans kenteken. Mijn caravan heeft een NL kenteken. wat nu als ik hun auto gebruik in het buitenland met mijn caravan ? of wat als zij ...

  6. Auto vader op naam stellen

    Gevraagd op 05 december 2018

    Vader van een kennis heeft gevraagd of de auto op zijn naam (van de kennis) kan worden overgezet. Hij blijft gewoon zelf de verzekering betalen en er in rijden. Hoe zit dit verzekerin...

  7. Autobelichting

    Gevraagd op 16 november 2018

    ben ik wetelijk het voeren van kentekenplaatverlichtingik heb wel achterlicht en knipperlicht en stoplicht maar geen kentekenlicht

  8. Auto zonder kenteken, waar parkeren?

    Gevraagd op 15 november 2018

    Als ik een auto importeer, dan duurt het een tijdje voordat ik er een Nederlands kenteken op heb. Mag ik die auto, dus zonder kentekenplaten, op mijn oprit op eigen terrein zetten?

  9. Registratie RDW

    Gevraagd op 14 november 2018

    Wij hebben een Camper met bouwjaar 1985 en deze komt niet meer door de APK keuring en willen wij thuis op ons erf laten staan als bv tuinhuisje en wellicht in de toekomst als verkoopp...

  10. Rdw weigert invoer Tüv goedgekeurde auto

    Gevraagd op 27 september 2018

    Hallo,In goed overleg met de duitse Tüv heb ik een Mercedes G met duitse papieren omgebouwd tot pickup met een langere wielbasis. De verlenging is door de Tüv opgenomen in de duitse a...