Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

199 expert vragen

  1. Accu 6 dagen na aankoop auto defect

    Gevraagd op 3 juli 2020

    Ik kocht een Fiat 500, 120.000 km. 6 dgn na ophalen is accu stuk. De verkoper wil de accu zien en het zou niet onder garantie vallen. Moet ik naar de verkoper toe?

  2. Wettelijke garantie

    Gevraagd op 27 juni 2020

    Ik heb een aanbieding van een autodealer met een afleverpakket dat ik niet wil. De dealer zegt dat ik dan afzie van het recht op garantie. Is dat zo?

  3. Motor revisie

    Gevraagd op 25 juni 2020

    Mijn vriend heeft een Audi A8 4,2 diesel. Hij heeft vorig jaar een revisie laten doen. Maar hij schakelt nog steeds niet goed en stinkt. Ondertussen is mijn vriend 5 keer terug geweest bij het bedrijf maar volgens hen was er niks mis mee. Daarna is mijn vriend naar een garage geweest om de auto te laten uitlezen maar er kwam geen foutmelding. Toen naar de garage waar de bak gereviseerd is geweest. Na 1 week konden we de auto weer ophalen. Maar het probleem is er nog steeds. Wat kunnen wij nu doen? De garantie is verlopen.

  4. Wettelijke garantie tweedehands auto

    Gevraagd op 22 juni 2020

    Ik kocht een BMW 325i touring uit 2005 bij een dealer. Tijdens het aankooponderzoek ontdekte mijn monteur niets schokkends. Een paar dagen later liep er brandstof uit de auto en draaiden 2 cilinders niet mee. Mijn monteur verving de bougies en bobines maar het probleem was niet opgelost. Daarna deed de dealer een diagnose. De klep van het inlaatspruitstuk is afgebroken en in de motor gekomen. Alles moet gereviseerd worden. Hij wil dat ik 345 euro betaal en hij de rest. Ik wil niet investeren in een auto die deze problemen niet had mogen hebben. De dealer stopt met de reparatie, ook omdat mijn monteur met de auto is bezig was wat juridisch niet zou mogen. Wat zijn mijn rechten?

  5. Schade vlak na grote beurt

    Gevraagd op 12 juni 2020

    Onze Citroën C3 1.4I dynamique 5 drs bouwjaar 2010 ging kapot op de snelweg. De distributieriem blijkt beschadigd. Dit heeft verdere schade aan de auto toegebracht. Onze auto heeft 2 maanden geleden nog een grote beurt gehad bij de garage. Ik vraag me af waarom toen de distributieriem niet vervangen is omdat de teller op 127.726 stond. Ik denk dat ze per abuis 150.000 hebben aangehouden omdat dit voor andere Citroën C3 modellen de limiet is. Wat moet ik doen als de garage de door ons extra geleden schade niet wil betalen?

  6. Dwaling bij aankoop van een camper

    Gevraagd op 12 juni 2020

    We kochten eind 2019 een camper. Onlangs ontdekten we waterschade. De werkplaats zegt dat de waterdichtheid na reparatie niet te garanderen is. Gezien de staat van het verrotte hout bestond de schade voordat wee de camper kochten. De verkoper zegt dat de camper niet teruggestuurd kan worden voor restitutie. We lazen echter dat op basis van de wet, als er grote schade was aangericht aan de camper voordat we hem kochten en we niet op de hoogte waren, we het recht hebben het verkoopcontract te annuleren. Hoe moeten we met deze situatie omgaan?

  7. Klacht na aanschaf fietsen en verkoper wil fietsen niet terugnemen

    Gevraagd op 30 april 2020

    In het eerste kwartaal van 2019 kochten mijn man en ik 2 fietsen. We merkten dat de automatische schakeling niet deed wat hij moest doen. We zijn inmiddels 4 keer terug geweest. Ik heb geen vertrouwen meer in de fietsen. Ik ben weer langs de fietsenzaak geweest om tot een oplossing te komen. Ze willen de fietsen niet terugnemen, alleen maar inkopen. Is de zaak niet verplicht de fietsen terug te nemen omdat de klachten al vanaf het eerste moment aanwezig zijn en ze het niet kunnen oplossen.

  8. Ingang garantie nieuwe auto

    Gevraagd op 29 april 2020

    Ik dacht een absoluut nieuwe auto te kopen bij de dealer, maar de dealer had de auto al maanden ervoor op kenteken gezet. Zetten ze de auto km op 5, waarbij ze dan juridisch een tweedehands verkopen.

  9. Garantie op koop tweedehands camper

    Gevraagd op 16 april 2020

    Ik heb een tweedehands camper gekocht. Bij deze koop geldt een garantie van drie maanden. Bij de aflevering en na een schoonmaakbeurt heb ik gebreken aan de camper ontdekt zoals een scheur in de voorruit en een verroest gasfornuis. De verkoper wil pas na 2 weken een afspraak maken om naar de gebreken te kijken, maar heeft laten weten de scheur in de voorruit niet te herstellen. Moet de verkoper de gebreken herstellen.

  10. Wat betekent coulance na afloop garantie

    Gevraagd op 13 maart 2020

    Kan een importeur zelf onderdelen buiten sluiten van coulance.