Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

70 expert vragen

  1. Dwaling bij aankoop van een camper

    Gevraagd op 12 juni 2020

    We kochten eind 2019 een camper. Onlangs ontdekten we waterschade. De werkplaats zegt dat de waterdichtheid na reparatie niet te garanderen is. Gezien de staat van het verrotte hout bestond de schade voordat wee de camper kochten. De verkoper zegt dat de camper niet teruggestuurd kan worden voor restitutie. We lazen echter dat op basis van de wet, als er grote schade was aangericht aan de camper voordat we hem kochten en we niet op de hoogte waren, we het recht hebben het verkoopcontract te annuleren. Hoe moeten we met deze situatie omgaan?

  2. Km stand onjuist. Kan ik mijn aankoop ongedaan maken?

    Gevraagd op 1 mei 2020

    Ik heb een auto gekocht met 92.000 km. Nu, ongeveer 2 jaar later, kom ik erachter dat de teller mijn auto voordat ik deze in bezit had is terug gedraaid. Er is af te leiden dat hij in ieder geval 150.000 gelopen. ​​​​​​​De auto is gekocht bij een officiële dealer en heeft tijdens de verkoop hier geen melding van gemaakt. Ik wil mijn geld terug zien. Hoe sta ik juridisch?

  3. Nieuwe Auto geleverd maar niet volgens de overeenkomst

    Gevraagd op 28 februari 2020

    Ik heb een nieuwe auto gekocht en in de overeenkomst staat dat het gewicht 1148 kg is maar volgens de belastingdienst is het gewicht 1154 kg dus een schaal hoger. Mijn vraag is wat zijn mijn rechten.

  4. Auto kocht met forse mankementen en teruggedraaide km-stand

    Gevraagd op 28 augustus 2019

    Binnen 2 weken is het motormanagementlampje gaan branden. Daarover op 19 April 2019 telefonische contact gehad met De Sleutelbloem Auto’s, en daarbij medegedeeld dat de OBD-reader waarmee een kennis van mij de auto uitgelezen heeft de volgende foutcode gaf: P0016 bank 1 sensor a krukas nokkenas positie correlatie. Daarom is toen afgesproken dat ik de auto voor een diagnose naar de autogarage zou brengen.

  5. Dwaling bij import auto (ex-schade auto)

    Gevraagd op 4 maart 2019

    Ik ben onlangs een aankoop op een Mercedes Benz overeengekomen voor een kleine 30.000 euro. Uit vooronderzoek ben ik te weten gekomen dat dit een import auto betreft. Bij het bezichtigen heb ik expliciet naar de (schade)historie gevraagd, maar de auto had alleen wat lichte bumperschade welke volledig is gerepareerd.

  6. Aansprakelijk of niet?

    Gevraagd op 26 februari 2019

    Ik heb een Audi A5 voor 1,5 jaar gehad. Deze heb ik in januari ingeruild voor een andere auto. Ik heb tegen de autohandelaar gezegd dat deze auto mij te duur werd. Mede ook door het feit dat ik nu in mijn eigen plaats nu werk en de auto niet veel meer gebruik.  Zij hebben de auto bekeken en hebben een testrit gemaakt. Zij vonden het een mooie en goed rijdende auto en hebben deze van mij gekocht met alle benodigde papieren en onderhouds historie. Zij hebben de auto doorverkocht aan een andere persoon. deze persoon klaagt na 1,5 maand over het hoge olieverbruik en heeft de motor laten reviseren. Deze kosten (3600 euro) heeft hij doorgespeeld naar de autohandelaar. Echter zegt de autohandelaar dat de kosten voor mijn rekening zijn daar ik niet heb aangegeven (heb verzwegen) dat het olieverbruik hoog is. Ben ik nu verantwoordelijk?

  7. Nalatigheid verkoper

    Gevraagd op 19 februari 2019

    Ik heb op 6 januari 2018 een Opel Combo Tour Flex gekocht kilometerstand 44.311, 24-4-2013, bij een andere garage dan mijn eigen garage. Deze personenauto is namelijk nauwelijks verkrijgbaar tweedehands.

  8. Auto gekocht nu blijkt dat er gelast is aan de bodem

    Gevraagd op 30 januari 2019

    We hebben een tweedehands Fiat Punto aangeschaft uit 2004 met 152000 km op de teller. Er zit nieuwe APK  op de auto. We hebben een proefrit gemaakt en alles deed het goed (de handelaar heeft zelfs een raammotor vervangen en de wielen uitgelijnd). Wel vreemd was dat de verkoper zei dat het niet functioneren van het raam een APK afkeur zou zijn en dat terwijl hij een paar dagen daarvoor goedgekeurd was! Na de aanschaf hebben we de auto naar onze eigen garage gebracht voor een beurt en algehele controle. Nu blijkt dat er flink gelast is onderaan de auto vanwege rot. Wij voelen ons hier niet fijn bij en hebben dit ook gemeld aan de verkoper dat we de auto terug willen brengen. Deze geeft aan dat het normaal is dat er gelast wordt aan auto's van deze leeftijd en dat hij verder niets aan kan doen. Als dat zo belangrijk voor mij zou zijn geweest had ik maar iemand met verstand van auto's mee moeten nemen...

  9. Wettelijke garantie

    Gevraagd op 22 januari 2019

    Ik heb een Hyundai IX35 gekocht met 6 maanden garantie bij een verkoper die niet bij geschillencommissie hoort. Twee maanden na de aankoop heb ik toevalig gezien dat de panaromadak van de auto kapot is, zat vast en geen functie meer. Ik had hem niet gecontroleerd. Ik heb de verkoper op de hoogte gebracht en ook de garantie bedrijf. Uiteindelijk is dat gerapareerd bij de dealer door het schoonmaken en smeren. De garantiebedrijf zegt dat de garantie dekt het niet omdat deze garantie een onderdelengarantie is. De verkoper zegt dat het niet mijn probleem is. Ik ben zeker dat die dak kapot was toen ik deze kocht omdat ik hem niet helemaal had gebruikt tot die dag...

  10. Juridisch recht verborgen gebreken auto?

    Gevraagd op 4 december 2018

    Ik heb 20 november een auto met nieuwe apk gekocht bij een verkoopbedrijf. Nu blijkt na inspectie meerdere apk keurmeesters er dusdanige rot in de draagarm te zijn dat dit volgens hen...