Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

200 expert vragen

  1. Vier dezelfde banden op een 4WD noodzakelijk?

    Gevraagd op 23 april 2019

    Is het noodzakelijk op een Volvo XC90 4WD 4 identieke banden te hebben, of 4 banden van hetzelfde merk?

  2. Banden specificaties

    Gevraagd op 18 april 2019

    Ik wil online banden kopen voor mijn Volvo V70 D3 163pk MY2012, bandenmaat is 225/50R17. De volgende eigenschappen van een band lijken mij van belang: Weerstand tegen cuppen, comfort, stuurprecisie, afrolgeluid, levensduur, velgbescherming, ongevoelig voor schade door stoeprand. De Michelin Primacy 4 lijkt mij op basis van testen en adviezen een geschikte keuze, in loadklasse 98. Tot zover, zo goed. Echter, sommige bedrijven leveren deze band (alleen) in snelheidsklasse V (240kmh), en andere in W(270kmh). Verder kom ik bij sommigen nog extra kenmerken tegen zoals XL (Extra Load), DT (Different Thread), MFS (Max Flange Shield), FSL (Velgbescherming), en tenslotte nog VOL (Gehomologeerd voor Volvo). Dat klinkt interessant en aantrekkelijk. 1. Is een band met 'VOLVO homologatie' echter echt een andere band dan een 'standaard' Primacy 4? 2. Heeft het zin een XL band te kopen?

  3. Motor vermengt motorolie met dieselbrandstof, waardoor het olipeil erg hoog oploopt

    Gevraagd op 15 april 2019

    Wij zijn in het bezit van een Volvo V 50 Diesel van 2006, type 2.0 D. Deze auto heeft z'n tweede motor omdat de vorige motor door hetzelfde probleem is vastgelopen, (bij 165.500 km.) Op een gegeven moment loopt het peil van de motorolie erg hoog op doordat er dieselbrandstof in de motorolie komt.

  4. Koppelomvormer

    Gevraagd op 14 april 2019

    Volvo V90 zescylinder 1998 automaat maakt plots veel meer toeren in dezelfde versnelling. Na motor oafzetten en weer starten in eerste instantie ok, ook bij herhaald optrekken, waarna het verschijnsel zich herhaalt. Het schakelen van de versnellingsbak lijkt in orde.

  5. Mogelijk gevolg van diesellekkage?

    Gevraagd op 09 april 2019

    ​​​​​​​Ik heb een aantal vragen: - is er een causaal verband mogelijk tussen de diesellekkage en de geknapte spanner? kan de riem tegen diesel of is deze mogelijk hierdoor aangetast? - had de multiriem normaal gesproken niet vervangen moeten worden bij het monteren van de nieuwe motor (of is het normaal dat de oude onderdelen anders dan het motorblok worden overgezet). ik heb destijds nog gevraagd of er nog reparaties aan zaten te komen of dat ik voorlopig vanaf zou zijn, ervan uitgaande dat ik een zo goed als nieuwe motor zou hebben - het kappen van een spanner of riem heeft nogal wat gevolgen, als een auto volledig in onderhoud is bij een garage had deze dan niet preventief vervangen moeten worden (zeker in het geval dat het een riem was van de oude motor) - is de garagehouder (waar ik overigens een prima verstandhouding mee heb) iets te verwijten in deze kwestie?

  6. Caravan trekken met Volvo V60 T5 Bi-fuel

    Gevraagd op 27 maart 2019

    Zijn er ervaringen/beperkingen voor trekken van caravan met een trekgewicht van max 1600 kg met Volvo V60 T5 Bi-fuel?

  7. Olie verversen of flushen geartronic V70 D3, 2013

    Gevraagd op 07 maart 2019

    Mijn V70 D3, geartronic heeft ongeveer 104000 km. gelopen. Jaarlijks rijd ik 5 à 7 duizend km met de caravan, ook in bergen. Alles, ook de geartronic functioneert prima. Toch is mijn vraag of ik de olie van de geartronic moet laten verversen of de bak moet laten flushen.

  8. Volvox40

    Gevraagd op 05 maart 2019

    De ANWB constateerde in eerst instantie alleen een lekke band. Dit verklaarde het metalengeluid niet. Bij verder onderzoek(het was pikdonker) zag de ANWB ma n dat de stuurstang gebroken was. Na veel discussie met dealer Volvo gaf de dealerrvaan dat de scheur in stuurstang door geweld van buitenaf veroorzaakt zou zijn! Dat had ik dan toch moeten merken. Bij inspectie vd stuurstang bleef er een oude corrosie te zijn. Op mijn verzoek zijn de onderdelen naar Zweden gestuurd.conclusie geweld van buiten. Het rapport mag ik niet inzien . Foto’ s zijn beschikbaar. ​​​​​​​ Mijn vraag is doet de ANWB ook een expert onderzoek

  9. Fiscale waarde Belgische leaseauto

    Gevraagd op 03 maart 2019

    Ik rij sinds dit jaar een Belgische Volvo V20 d2, tenaamstelling 07-08-2018. Ik heb via de Belgische leasemaatschappij een fiscale waarde van van 27.161.13 euro doorgekregen.de belastingdienst wil dat ik de Nederlandse fiscale waarde opgeef. Als ik zelf de bpm bereken zou dit 5413 euro extra zijn en kom ik dus op 32574.13 euro. Alleen willen ze een officiële Nederlandse waarde hebben. Kunt u mij daarbij helpen? De Volvo dealer heeft deze uitgave niet en is in mijn ogen ook geen onafhankelijke instantie om de waarde te bepalen.

  10. Gerammel

    Gevraagd op 25 februari 2019

    Ik hoor duidelijk gerammel / gerinkel / gepruttel als ik rijd. Het klinkt alsof het in een behuizing zit. ik kan dat goed horen, omdat ik het verschil goed  hoor met wat ik voorheen hoorde. Geraadpleegde experts kunnen het amper horen. Als ze het uiteindelijk wel horen, kunnen ze het niet herleiden tot een mankement. De auto is al op de brug geweest en alles is nagelopen en aangedraaid, maar dat verandert niets.