Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

51 expert vragen

  1. Problemen auto na cilinderkoprevisie

    Gevraagd op 04 juli 2019

    Ik heb een vraag over mijn auto. Heb mijn distributieriem laten vervangen en na 4 dagen is deze eraf gelopen met alle motorschade tot gevolg. De cilinderkoprevisie is uitbesteedt aan een revisiebedrijf en verder zijn turbo en spruitstuk vervangen. Na de cilinderkoprevisie de volgende 2 problemen: 1. Vermogen auto afgenomen, auto houdt in 2. Brandstofverbruik enorm toegenomen 1:10 ipv 1:18 Nou zou dit waarschijnlijk aan de pompverstuivers, compressie zuiger/cilinder of lekke koppakkingen kunnen liggen. Maar volgens de garage hebben die onderdelen te maken met het onderblok van de auto en niet met de koprevisie. Ze geven aan niet aan het onderblok te hebben gewerkt, dus zou niet onder de garantie vallen. Maar de problemen zijn ontstaan dus na cilinderkoprevisie. Dan is garage toch verplicht om hiernaar onderzoek te laten doen? Garage geeft nu steeds aan van wat dat onderzoek wel niet moet gaan kosten en wie gaat dat betalen. Er zit ook een nieuwe distributieriem op en hierbij moet de nokas, krukas en pomptiming ook goed staan. Maar ze controleren dat niet en zeggen dat je maar moet geloven dat deze goed zal staan. Hoe moet ik nu handelen in deze, omdat het dus om een mechanisch probleem gaat. Elektronisch is auto namelijk ok.

  2. Foute brandstof

    Gevraagd op 14 mei 2019

    Ik heb augustus 2018 benzine getankt bij Tinq. De benzine bleek vervuild met diesel. Tinq heeft de brandstof en ANWB kosten vergoed. Hun brandstof was inderdaad vervuild. ​​​​​​​ 23 april 2019 ging het gele brandstof management van mijn Golf Variant Comfort 1.4 TSI ( 2009 en 99000 km. )branden. Volgens het instructie boekje moest ik naar de dealer rijden. De VW dealer heeft 2 mei 2019 de leidingen gereinigd en het brandstoffilter vervangen. Ook is er additief aan de brandstof toegevoegd. Er zat nog ongeveer voor 150 km. benzine in de tank. Toen het lampje weer ging branden op 8 mei, adviseerde de dealer mij de tank eerst leeg te rijden en dan de tank opnieuw te vullen. Vlak voor Hengelo ging het lampje weer branden en sloeg de motor af. De ANWB heeft mij naar de dealer gesleept. Na onderzoek blijk de hele motor defect: gebroken klep. Het gruis heeft zich door de cilinders, uitlaatspruitstuk etc. verspreid. Motor  en meer moet vervangen worden.

  3. Kosten reparatie

    Gevraagd op 08 januari 2019

    Onze auto is kapot en moet een grote reparatie ondergaan. Om te weten wat het probleem is, heeft onze eigen garage (waar wij al geruime tijd komen) de auto onderzocht en de motor deel...

  4. mankementen na reparatie versnellingsbak

    Gevraagd op 03 december 2018

    Betreft Peugeot 807, uit 2009, 235474 km. Auto heeft nooit problemen gehad tot de koppelen het niet meer deed. Door ANWB naar garage gebracht. Drukgroep koppeling kapot. Deze is verva...

  5. Onderdelen gelijk aan origineel

    Gevraagd op 05 september 2018

    Niet merk gebonden BOVAG garages beweren dat de onderdelen die zij gebruiken van de zelfde kwaliteit zijn als origineel, komt allemaal uit de zelfde fabrike, alleen in een ander doosj...

  6. geschil met auto dealer hoe nu verder?

    Gevraagd op 21 augustus 2018

    Op 20 april hebben wij een Suzuki vitara gekocht de auto was op dat moment 13 maanden oud en er stond 11000 km op de teller de auto was geimporteerd vanuit Spanje en heeft...

  7. betrouwbare garage gezocht in stad Utrecht (omgeving)

    Gevraagd op 17 augustus 2018

    Ik ben 2 weken geleden door de ANWB geholpen ivm pech langs de weg. De motor trilde en er is een bougie vervangen. Omdat er problemen met de remmen waren was het advies om naar een ga...

  8. Grote beurt, bij wie?

    Gevraagd op 16 juli 2018

    Bij Kwik Fit is een grote beurt aanzienlijk goedkoper dan bij de Citroen garage. Is het verstandig om de beurt bij Kwik Fit te laten uitvoeren?

  9. Hoe hoog mag werkplaatstarief zijn?

    Gevraagd op 13 juli 2018

    BMW rekent maar liefst 8.90 EUR per 5 min i.e. 106,80 EUR per uur excl. Is dat niet een beetje erg veel? Kan ik er iets mee?

  10. Is onderhoud aan Ford Ka adequaat in rekening gebracht en wat zijn de indicatie kosten voor komend jaar, loont het de auto nu in te ruilen?

    Gevraagd op 16 mei 2018

    Goedendag,Ik heb in de afgelopen jaren onderhoud gehad aan mijn Ford Ka met een KM stand van nu 205.000. Mijn kosten waren in 2016: €800,- in 2017: €1400,- en in 2018: Bijna €2500,- w...