Vragen gesteld door de Leden

Beantwoord door Experts

13 expert vragen

  1. Uitdroging banden

    Gevraagd op 24 augustus 2020

    De banden van mijn auto vertonen uitdrogingsscheurtjes in de bodem van het profiel, de dot code is 17-17 dus net 3 jaar oud. Omdat de auto nog fabriek garantie heeft vroeg ik de dealer wat hij hier van vind. Hij melde mij dat uitdrogen is invloed van buiten af en geen product fout. Wat vindt u?

  2. Garantie op geïmporteerde auto

    Gevraagd op 15 juli 2020

    Hyundai Kona Electric werd geïmporteerd maar garantieboekje was niet goed. Garage zou correctie laten doen maar krijg het boekje niet terug. Wat moet ik doen?

  3. Sub frame Renault Clio

    Gevraagd op 19 februari 2020

    Ik heb een Renault Clio III in mei 2011 gekocht. De auto is altijd bij de zelfde dealer in onderhoud geweest. Nu bleek bij de laatste apk keuring feb 2020, het sub frame ernstige roestvorming had en nog net goedgekeurd kon worden, is dit normaal.

  4. Hyundai wil motorschade tijdens garantieperiode niet vergoeden

    Gevraagd op 12 januari 2020

    Ik heb in october 2015 een splinternieuwe Tucson 2,0CRDi van mijn dealer gekocht. Deze heeft 5 jaar garantie, met onbeperkte kilometers. Hij is altijd bij de dealer onderhouden, ongeveer volgens de voorgeschreven intervallen. Voor deze diesel geldt een onderhoudsinterval van 30,000 Km. Dat betekent dus service op 30,000 - 60,000 - 90,000 - 120,000 - 150,000 - 180,000 tellerstand. Omdat de dealer vaak pas na een paar weken nadat ik belde een afspraak vrij had, zijn de daadwerkelijke kilometerstanden voor deze services volgens het onderhoudsboekje uitgevoerd op 30,888 - 63,118 - 93,196 - 122,761 - 152,020 en 183,775 In december 2019 reed ik op de snelweg toen het rode olielampje ging branden, en een paar seconden later sloeg de motor af. Ik werd afgesleept naar de dealer, die vastgesteld heeft dat de oliepomp gestopt was, waardoor de motor en de turbo vastgelopen zijn. De schade is onherstelbaar en ik heb een nieuwe motor en turbo nodig. Het totale kostenplaatje is iets meer dan € 14,000, meer dan de dagwaarde van de auto. De auto is 4 jaar en 2 maanden oud, dus dat zou onder de garantie van 5 jaar gedekt moeten zijn. De dealer zegt nu dat de fabrikant weigert om de motor onder garantie te vervangen omdat ik de voorgeschreven serviceintervallen regelmatig overschreden heb. Het ziet er inderdaad niet geweldig uit als men de voorgeschreven kilometerstand vergelijkt met de daadwerkelijke kilometerstand, maar als ik de afstand tussen de beurten bereken dan kom ik uit op 30,888 - 32,230 - 30,078 - 29,565 - 29,259 - 31,755 en de teller staat nu op 194,419 dus dat is 10,366 sinds de laatste service. Mijn vraag is dus of Hyundai zomaar mag zeggen dat mijn garantie niet geldt?

  5. Garantie

    Gevraagd op 19 december 2019

    Ik heb een Mercedes B250e (2016) met 4 jr garantie. De transformator moet vervangen worden. Ik krijg 75% korting. Moet niet alles vergoed worden?

  6. Is het reëel dat reparatiekosten moeten betaald na afloop van fabrieksgarantie terwijl ik de auto als showroommodel nog geen twee jaar heb

    Gevraagd op 29 november 2018

    Het betreft de volgende situatie: Peugeot 308 SW Style 1.2Datum 1e inschrijving Nederland: 29-07-2016Datum tenaamstelling: 21-04-2017Nieuw 0kmFabrieksgarantie: 2 jaar, eindigt 28-07-1...

  7. Vervalt fabrieksgarantie als ik naar een andere garage ga

    Gevraagd op 19 november 2018

    Ik heb deze maand een VW Sportsvan van jan. 2018 gekocht. Op de auto zit natuurlijk een fabrieksgarantie.Blijft deze garantie van kracht als ik het onderhoud bij een andere garage laa...

  8. Airco lek na 1,5 jaar

    Gevraagd op 1 oktober 2018

    De airco van onze Volkswagen Sharan (uit juli 2014), die wij eind 2015 bij een erkende dealer hebben gekocht, is al zeker sinds april 2016 defect (vloeistof weggelekt, koelde niet mee...

  9. BMW Premium Select garantie

    Gevraagd op 12 juni 2018

    Oktober 2016 heb ik via een BMW dealer een BMW X1 met Premium Select Garantie (2 jaar) gekocht. Twee weken geleden is mijn vrouw weggesleept, wegens een verbrande koppeling. Wij hebbe...

  10. fabrieksgarantie auto voor onderhoud niet dealer garage

    Gevraagd op 23 december 2017

    klopt het dat je garantie op je auto blijft houden ook al is dit onderhoud niet door een merkdealer is gedaan maar bijvoorbeeld door kwik-fit!