Ze kunnen het niet vinden

Vraag gesteld door Tknoben op 19 maart 2018

Medio maart 2017 heb ik een Kymco Agility 50 snorscooter gekocht. Sinds december 2017 (1700km verder) viel deze telkens uit voor het stoplicht. Gelukkig heb ik garantie.

Nu zijn we 3 maanden en vele bezoeken aan het bedrijf waar ik de scooter kocht verder. De scooter loopt nogsteeds niet goed. De eigenaar van het bedrijf heeft ook ervaren dat de scooter niet goed loopt en hebben vanalles vervangen maar dus helaas zonder resultaat. Ik heb al meerdere malen aangegeven dat ik vervelend moet gaan doen als het probleem niet wordt verholpen.
Het bedrijf waar ik de scooter kocht geeft aan dat ik bij een volgende keer mijn scooter naar de importeur moet sturen en dat ze er daar naar gaan kijken. Mijn vertrouwen in de scooter is echter volledig weg.

Wat kan ik nu het beste doen? Wat zijn mijn rechten?

Alvast bedankt!

Groet,
Thomas

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Medio maart 2017 hebt u een Kymco Agility 50 snorscooter gekocht met garantie. 1700 km verder (in december 2017) viel die telkens uit voor een stoplicht. De scooter is al meerdere malen door de verkoper nagekeken. Echter, die constateert ook dat de snorscooter niet goed loopt en adviseert om de scooter naar de importeur te sturen. U wilt weten wat u het beste kunt doen.

Non-conformiteit

De wet geeft aan dat u redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Dit wordt ook wel het conformiteitsbeginsel genoemd. Deze verwachtingen hangen o.a. af van het bouwjaar van het product, het onderhoud, de kilometerstand, het gebrek zelf en wat er bij aankoop is besproken.

Herstel

In uw geval vertoont de snorscooter enkele gebreken. Hij loopt/rijdt niet zoals het hoort (dat is al toegegeven door de verkoper) en hij valt uit als u voor een stoplicht stopt. Dat hoort u niet te verwachten van een snorscooter met dergelijke kilometrage en bouwjaar.

U dient de verkoper (dus niet de importeur want dat is niet uw contractpartij) ten eerste de gelegenheid geven de gebreken te herstellen. Als er sprake is van non-conformiteit dan dient de verkoper het gebrek kosteloos te herstellen. De verkoper moet dus met een oplossing komen en niet de importeur.

Mocht het nu zo zijn dat de verkoper geen oplossing kan bieden (dus geen herstel/vervanging) dan zou ontbinding van de koopovereenkomst voor de hand kunnen liggen.

Meer informatie over klachten na aankoop vindt u op onze website.