Wat mag ik aan onproblematische leeftijd van een uitlaatspruitstuk van Triumph 1200Explorer verwachten.

Vraag gesteld door Hille0140 op 29 december 2016

Uitlaatdownpijp van mijn motor is op de lassen volledig gescheurd. Tevens valt er een behoorlijk gat in. Dit alles na 3 jaar en een km stand van ongeveer 40.000km.
De importeur verschuild zich achter een niet uitgevoerde servicebeurt, denk admin dealer niet helemaal op orde. Maar volgens mij is er weinig service uit te voeren aan een spruitstuk en is dit een van de weinige delen die normaal levenslang mee gaan. Er is bijv ook geen vervangingsmarkt. Ondanks dat de dealer mij mondeling zelfs heeft meegedeeld dat een spruitstuk minimaal 20 jr mee moet gaan weigerd hij vervanging. Terug naar mijn vraag: Is het normaal dat er na 4 jaar geen las meer goed is en er gaten vallen in een spruitstuk.

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt wat een te verachten levensduur is van een uitlaatspruitstuk van een Triumph 1200 Explorer uit 2003.

Een kennelijk niet geregistreerde onderhoudsbeurt kan niet als excuses worden aangedragen. Ook wanneer er een beurt gemist is, is er géén aantoonbaar verband waardoor dit preventief voorkomen had kunnen worden. Bij normaal gebruik en onder normale omstandigheden moet dit beschouwd worden als een buitensporig gebrek. Zeker wanneer de lassen de zwakste schakel blijken te zijn komt een gebrekkige duurzaamheid wel nadrukkelijk aan de oppervlakte. Wat mij betreft is het non-conformiteits beginsel hier van toepassing en is een administratieve reden wel een héle makkelijke stok om de hond te slaan.

Aan de afwijzing van de importeur hoeft u geen boodschap aan te hebben. De deal is gesloten met de dealer, mits u 'm daar natuurlijk ook gekocht heeft. De dealer doet een uitspraak en daar mag u 'm gerust aan houden. Misschien valt een levensduur van 20 jaar niet altijd waar te maken maar een minimale levensduur van 10 jaar lijkt mij een redelijk uitgangspunt. Misschien dat de dealer na aandringen alsnog met een coulance aanbod over de brug wil komen.

Anders zou u nog kunnen overwegen een schriftelijke Ingebrekestelling te versturen. Voor aanvullende info zie ons Stappenplan klachten na aankoop. U zou ook nog kunnen overwegen dit gebrek voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen voor misschien zelfs een volledige vergoeding. Een bindende uitspraak laat wel geruime tijd op zich wachten maar kan de Triumph natuurlijk tussentijds wel gewoon gerepareerd worden.

De weg van de minste weerstand is uiteraard wanneer de dealer alsnog met een goed voorstel komt, met óf zonder tussenkomst van de importeur. Op basis van de leeftijd zou uw bijdrage van niet meer dan 1/3 van de totale kosten dan niet onredelijk zijn.