Wat te doen bij aankoop van slechte nieuwe motor?

Vraag gesteld door Goldwings op 09 augustus 2015

We hebben op 18 april onze nieuwe Goldwing1800 opgehaald en is op 20 juni/ 1 augustus (zo lang heeft het geduurd) al een zware reparatie aan gebeurd aan de versnellingsbak. Een aantal tandwielen en de schakel als zijn vervangen bij 5235 km op de teller. Nu schakelt deze motor nog voor geen meter, wat nu te doen?
Wij hebben totaal geen vertrouwen meer in de motor. De Hondadealer heeft ons erg goed geholpen, en ons al een keer een leenmotor meegegeven. Wij denken dat het eengebed zonder end wordt. Wat met de garantie termijn van deze motor? Die is 2 jaar maar wanneer gaat deze in? Heeft het zit dat Erik van Lent hier een keer naar kijkt?

Antwoord van Jos

ANWB Expert

De motor zit nog ruimschoots binnen de fabrieksgarantie. Bij een gebrek dient de dealer dit vakkundig, duurzaam en binnen een redelijke termijn te herstellen. Ik begrijp dat de Goldwing desondanks nog altijd niet goed schakelt. In zo'n geval moet u dus de dealer nogmaals sommeren het gebrek te herstellen. Hoe vervelend het ook is, maar u zou de dealer op papier in gebreken moet stellen en een termijn moeten aangeven waarop u het gebrek alsnog hersteld wilt hebben. Meer info over klachten na aankoop vindt u hier;

http://www.anwb.nl/rechtshulp/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/klachten-na-aankoop

Het zou kunnen dat de dealer wél vindt dat de Honda goed schakelt. In zo'n geval zou u inderdaad Erik van Lent het schakelgedrag kunnen laten beoordelen. De onderlinge afspraak zou dan kunnen zijn dat zijn beoordeling bindend is. U zou misschien óók van de dealer of via de importeur kunnen vragen met een vergelijkende Goldwing te mogen rijden of er wat schakelen betreft er een wezenlijk verschil is. De garantie termijn gaat overigens van kracht vanaf de afleverdatum.