Slecht werk door garagist, moeten kosten dan betaald worden?

Vraag gesteld door Rvdl op 24 juli 2018

Vorige zomer is one VW T3 in pan gevallen. Hij heeft gedurende de winter bij een garage gestaan om gemaakt te worden. Op 1.5.2018 had er een andere motor moeten in zitten - een turbo diesel. Dit was niet gebeurd, de turbo van de turbo diesel was niet geinstalleerd(auto ging niet hard dan 80 en kwam een heuvel niet op). Toen wij dit ondekte ging De Van weer terug naar de garagist om de belofte turbo te installeren. er gingen 4 weken over omdat de garagist een nieuw probleem met luchtbellen in de diesel leiding niet kon vinden. Dit heeft een andere garage opgelosst, wat ons 320€ gekost heeft. De vervanging van de motor was 2300€. Met veel vertraging 7 weken zijn we op roadtrip vertrokken. Onderweg scheurde de koelwaterleiding door slechte installatie van de garagist. Na vervanging daar van heeft de motor het begeven, die die zelfde garagist erin geplaatst had (3 dagen en 1200km na vertrek uit de garage in nederland). We hebben hem weer laten maken bij een andere garagist in spanie, weer een andere motor. Nu vraagt de nederlandse garagist om nog eens 400€ te betalen voor materiaal. Kunnen wij deze betaling, waar wij nooit een rekening van hebben gekregen, weigeren? Kunnen wij de nederlandse garagist aansprakelijk maken voor de kosten die de garagist in Spanie gemaakt heeft?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

Nadat er door een garage in Nederland een andere motor ( turbo diesel) in de VW T3 is gezet, is op uw vakantie in Spanje de koelwaterleiding gescheurd. Hierdoor is de motor weer stuk gegaan. In Spanje is er opnieuw een andere motor in gezet. Volgens de garagist in Spanje is het probleem ontstaan door een slechte installatie van de Nederlandse garage. U heeft nog een rekening van € 400 te betalen en u vraagt zich af of u dit moet betalen. Ook vraagt u of u de Nederlandse garage aansprakelijk kunt stellen voor de kosten die in Spanje zijn gemaakt.


Om uw vraag goed te kunnen beantwoorden is het het van belang om te weten of het een BOVAG garage is. Kunt dit aan mij doorgeven? en misschien ook om welke garage het gaat?



***

Reactie van Rvdl:

De garage is niet bij BOVAG aangesloten.

De garagist in Spanje heeft niet 100% gezegt dat de scheur in de koelwaterleiding de schuld was maar in combinatie met ren te oude motor heeft die dat niet meer geredt. De garagist van Nederland heeft dus een motor erin geplaatsts die niet van goede kwaliteit meer was en na 3 dagen stuk is gegaan nadat we hem van de nederlandse garagist als gemaakt gekregen hadden.



***

Reactie van Henny van den Bergh:

Nadat er door een garage in Nederland een andere motor ( turbo diesel) in de VW T3 is gezet, is op uw vakantie in Spanje de koelwaterleiding gescheurd. Hierdoor is de motor weer stuk gegaan. In Spanje is er weer een andere motor in gezet. Volgens de garagist in Spanje is het probleem ontstaan door een slechte installatie van de Nederlandse garage. U heeft nog een rekening van € 400 te betalen en u vraagt zich af of u dit moet betalen. Ook vraagt u of u de Nederlandse garage aansprakelijk kunt stellen voor de kosten die in Spanje zijn gemaakt.

Allereerst zult u de rekening van € 400 die nog open staat van de reparatie in Nederland gewoon moeten betalen.

Wanprestatie

Als u voor de vakantie uw auto heeft laten herstellen en nu gaat 3 dagen later de motor onderweg weer stuk dan is er misschien sprake van wanprestatie. Het is belangrijk om direct contact op te nemen met de verkoper. Hij moet de gelegenheid krijgen om met een passende oplossing te komen.

Conformiteit

Daarnaast kunt u zich beroepen op conformiteit. U hoefde niet te verwachten dat de ingezette motor binnen 3 dagen weer stuk was. Ook hier is het nodig dat u contact opneemt met de garagist voordat u enige actie onderneemt.

Bewijs

In beide gevallen zult u het bewijs moeten leveren dat de garagist zijn werk niet goed heeft gedaan. Als bewijs zal kunnen dienen: foto’s van de situatie, een verklaring van de garagist in Spanje en de onderdelen als u deze heeft meegenomen naar Nederland.

Meer informatie over klachten na reparatie en schade in het buitenland vindt u op onze website.