Waarom lukt het mijn Oyster 85 satelliet met Akai televisie niet altijd om van een Astra 2 zender te schakelen naar een Astra 1 zender?

Vraag gesteld door Eriba 545 SL op 29 mei 2016

Vorig jaar kocht ik een nieuwe Eriba Nova 545 SL. Prima caravan! Erbij kocht ik een Oyster 85 satellietschotel met een Akai televisie. Ik heb nog geen CanalDigitaal-abonnement genomen, dat komt volgend jaar, met het het pensioen. Ik maak dus gebruik van zg. Free to air zenders.
Wanneer ik op de televisie van kanaal 80 (BVN) naar bijvoorbeeld kanaal 300 (BBC1) wil gaan, lukt dat niet altijd. Je ziet in de balk onder in beeld de naam van BBC1 staan en de vermelding dat dat een Astra2 zender is. Soms lukt het om deze zender te vinden, maar zeker als ik al een half uur, een uur of twee uur een Astra1 zender zoals BVN gekeken heb, lukt het niet. De satelliet probeert met een kleine aanpassing de juiste stand te pakken, dat lukt niet en de schotel gaat vervolgens heel de hemel afzoeken, helaas zonder resultaat. Uitzetten en na een half uur opnieuw beginnen wil helpen, maar dat is toch niet het idee.
De schotel heeft vrij 'uitzicht' en het maakt niet uit of ik in West-Brabant, Bretagne of de Provence sta, overal doet dit probleem zich voor.
Mijn dealer vraagt natuurlijk naar mijn standplaats, naar obstructies en vindt vervolgens nooit een probleem, ook niet toen de set een week of twee door hem getest zou zijn. Een recent filmpje waarop ik het probleem heb opgenomen overtuigde hem - "Nu hebben we iets!" - maar na een week kwam er een opmerking dat het filmpje buiten de 'footprint' van de betreffende zender gemaakt is en dat het probleem dáár aan zou liggen. Helaas, zelfs in Abbeville - echt ín de footprint voor BBC-zenders, zelfs met een schotel van 60 cm. - deed dit probleem zich voor. Ik word van het kastje naar de muur gestuurd en het enige wat ik wil is dat is met deze set - toch zo'n € 2.000 - televisie kan kijken!
U heeft de oplossing?

Antwoord van Frank

ANWB Expert

U heeft problemen met de ontvangst van uw satelliet installatie.

Jammer genoeg kunnen wij u daar niet verder mee helpen omdat dit onderwerp niet tot ons specialisme behoort.

U zou eens contact moeten opnemen met een bedrijf wat zich dagelijks met deze materie bezig houdt.