Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppelingspedaal blijft onderin liggen

Vraag gesteld door J. Hoedemaekers op 10 juli 2024

Koppeling gaf geen druk meer. ADAC trok het pedaal omhoog waarna weer druk. Nog 600 km gereden en geen klachten meer. Toch naar garage.
Garage zegt nu dat de oorzaak ligt bij het langdurig parkeren met handrem er op of het in de versnelling laten staan.

Hun oplossing vloeistof van hydraulische koppeling vervangen. Wat is van dit verhaal waar en is een week met de handrem er op of in de versnelling echt zo schadelijk?

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

Toen uw koppelingspedaal onderin lag en de ADAC het koppelingspedaal weer omhoog getrokken had, was er weer druk en bent u zonder problemen 600km naar huis kunnen rijden.

De garage zegt dat de oorzaak ligt bij langdurig parkeren met de handrem erop of deze in de versnelling laten staan.
Als oplossing denken ze dit op te lossen door de hydraulische vloeistof te vervangen.

Het hydraulische druklager van de koppeling en de hoofdkoppelingscilinder vormen een apart circuit wat soms hooguit gebruik maakt van hetzelfde remvloeistof reservoir als het remsysteem. Ook wanneer de versnellingsbak in de versnelling staat, heeft dat geen enkele invloed op de stand van het Hydraulische druklager of de koppelingscilinder.

Dat dit dus de oorzaak geweest zal zijn van het drukverlies lijkt me eigenlijk technisch gezien onmogelijk en is ook niet verklaarbaar.

Ik denk dat het probleem eerder in een koppelingscilinder of hydraulisch druklager zit. Vervangen van de vloeistof kan in ieder geval geen kwaad. En in sommige gevallen kan vocht in deze vloeistof ook problemen veroorzaken.

Een andere indicatie is het vloeistofniveau, wanneer dit snel daalt is er waarschijnlijk sprake van een lekkage van bijvoorbeeld het druklager.