Miskoop

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 april 2019

Camper gekocht bij camperverhuur en dealer. 2 maanden garantie op originele onderdelen, de 2e dag na aflevering krijgen we pech met een storing in de injectiemotor, de anwb heeft geholpen en zegt dat het een dure aangelegenheid is. Waar kunnen we onze rechten lezen?

Antwoord van Marlijn

ANWB Expert

U heeft een camper gekocht bij camperdealer met twee maanden garantie op originele onderdelen. Vlak na aflevering is er een storing in de injectiemotor die hoge reparatiekosten met zich meebrengt. U wilt weten wat uw rechten zijn.

Op onze website kunt u lezen wat u rechten zijn bij klachten na aankoop van een voertuig. Als er garantie rust op de injectiemotor, kunt u terug naar de dealer en kosteloos herstel te eisen. Maar ook zonder garantie heeft u rechten. Op grond van de wet heeft u recht op een deugdelijk product. U mag verwachten dat de camper de eigenschappen heeft die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten. Is dat niet het geval, dan heeft u recht op kosteloos herstel. Welke eigenschappen u mag verwachten hangt af van bijvoorbeeld de koopprijs, het bouwjaar, de kilometerstand, informatie van de verkoper. Over het algemeen geldt: hoe ouder en goedkoper een product is, hoe minder u er van mag verwachten.
De bewijslast ligt bij de verkoper als het product binnen 6 maanden na aflevering een gebrek vertoont. De wet gaat er dan vanuit dat het gebrek al bij aankoop aanwezig was.

Voor het aanspreken van de verkoper kunt u gebruik maken van ons stappenplan.