Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Caravan ligt niet lekker achter de auto

Vraag gesteld door J. Mulder op 19 februari 2019

Vorig jaar heb ik een nieuwe Fendt 445 gekocht. Mijn trekauto is een Mercedes C200 Estate (benzine). Van begin af aan rijdt deze combi niet lekker en ik durf niet harder dan 80Km/u te rijden, omdat hij slingerneigingen heeft. De dealer erkende na een proefrit het probleem en heeft andere (stijvere) banden gemonteerd (4.5 bar !).

Het probleem is daardoor wel minder maar nog niet weg. Kogeldruk is exact 80 kg en het gewicht links en rechts van de caravan is gelijk. Ik heb ge-experimenteerd met de bandendruk van de auto zonder effect. Zou volgens U de oplossing kunnen liggen in andere achterbanden op de auto en zo ja, welke?

Update:
Ik heb een aanvulling op mijn eerdere vraag "caravan ligt niet lekker achter de auto", waarop Leo Ruijgrok op 19 januari een antwoord heeft gegeven op de site. Het probleem is helemaal opgelost nadat mijn banden expert (Klumpenaar in Ede) adviseerde om de auto te laten uitlijnen.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U bent niet tevreden over uw auto/caravan combinatie. U heeft een Fendt 445 gekocht en trekt die met een Mercedes Benz C200 Estate.

Vanaf het begin heeft de combinatie neiging tot slingeren boven de 80 km/h Het monteren van C banden heeft iets geholpen en u vraagt of andere banden op de auto het probleem kunnen oplossen. Allereerst is onze ervaring dat een kogeldruk van 5% van de te trekken aanhangwagen ideaal is. 80 kg is dus mogelijk aan de hoge kant.


Als ik gebruikerservaringen lees van Mercedes Benz C klasse eigenaren die caravans trekken lees ik veel over dit probleem boven de 90 km/h.
Verder lees ik dat een kogeldruk van rond de 70 kg als ideaal wordt ervaren.

Ik weet niet welke band/velg combinatie er onder de auto zit. Standaard is dat waarschijnlijk 205/60-16. 225/50-17 zou verbetering kunnen brengen. Bij het trekken van een caravan wordt de maximale bandenspanning voor de achterbanden geadviseerd.

 

Reacties

H. Panjer

Auteur - 8 augustus 

Wij hadden met onze C200 hetzelfde probleem met een caravan van 1500 kg erachter. Ik heb andere achterveren met een progressieve veercurve laten monteren en ben naar 18 inch velgen op de auto gegaan. Nu ligt de caravan er zeer stabiel achter, echt een wereld van verschil.