Als er na 4 jaar nog klachten zijn (nwe.caravan) moet dat worden afgedaan als geen garantie?

Vraag gesteld door HeRi op 01 maart 2018

Nog geen vakantie kunnen houden zonder klachten. Zijn wel steeds opgelost. Nu weer een klacht. Antwoord: is geen garantie meer.
Klopt dat wel. Ik vind het een ondeugdelijke caravan. Kan ik hier een brief over schrijven naar b.v. Hobby Duitsland. Graag advies.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een caravan van vier jaar oud. U heeft daar steeds problemen mee gehad. U vraagt of de problemen die nu opkomen nog onder de garantie vallen.

Termijn garantie

De problemen vallen nog onder garantie als de garantietermijn niet voorbij is. Garantie wordt voor een bepaalde tijd afgegeven. Als een probleem tijdens de garantie wordt gemeld maar niet wordt opgelost dan blijft de garantie voor dat probleem gelden.

De wet

Ontstaat er na het verloop van de garantie een nieuw probleem, dan is de garantie voorbij. U kunt dan nog wel een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Ook zult u moeten aantonen dat de caravan normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

U kunt voor een beroep op deze wettelijke garantie alleen terecht bij de verkoper. U kunt de importeur wel aanschrijven, maar als deze niets doet moet u toch weer terug naar de verkoper.

Voor informatie over uw rechten na aankoop en de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.