garantie,bedrijf weg

Vraag gesteld door Eperlan op 01 oktober 2017

ik heb juni j.l een camper gekocht , na deze een week uit geprobeerd te hebben , er kwamen een aantal gebreken naar voren die gemaakt zouden worden ,nu op vakantie bleek dat er maar twee dingen gemaakt zijn , contact met bedrijf gehad kon hem eind vakantie brengen ,twee dagen later opnieuw contact voor probleem bleek bedrijf van de aarbodem verdwenen ! vlg KvK nog wel in geschreven ! wat kan ik nog meer doen heb nog tot eind nov garantie

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in juni 2017 bij een autobedrijf een gebruikte camper aangeschaft, inclusief garantie. Een week na levering constateerde u een aantal gebreken. Vervolgens heeft u de verkoper tot tweemaal toe de gelegenheid gegeven de gebreken te verhelpen. Nu blijkt een aantal gebreken niet hersteld, echter het autobedrijf is met de noorderzon vertrokken. U vraagt zich af wat uw rechten zijn.

Indien een autobedrijf zijn garantieverplichtingen niet of niet deugdelijk nakomt, kunt u het autobedrijf in gebreke stellen. Mocht de verkoper vervolgens zijn verplichtingen binnen de gestelde termijn nog niet/ niet deugdelijk nakomen, dan kunt u de gebreken elders herstellen en de kosten verhalen op de verkoper.

Nu het er alle schijn van heeft dat het autobedrijf zijn bedrijfsactiviteiten heeft gestaakt, is de kans aannemelijk dat u het nakijken heeft.

Er is nu nog een klein lichtpuntje nu het autobedrijf nog wel staat ingeschreven bij de KVK en/of in het geval het autobedrijf als rechtsvorm een éénmanszaak of een Vennootschap onder firma (Vof) heeft.

Wanneer het autobedrijf als rechtsvorm een éénmanszaak betreft, dan is de bestuurder/eigenaar van het bedrijf persoon aansprakelijk voor schulden, nakoming garantieverplichtingen, etc.

Meer informatie overklachten na aankoop vindt u op onze website.