Recht op laatste model auto bij uitgestelde levering?

Vraag gesteld door rvthof op 19 mei 2017

Renault Scénic besteld in 2016. Verwachte levering maart wordt niet gehaald, 2 maanden te laat wegens productieproblemen. Tijdens deze wachttijd is model gemodificeerd (toevoeging Apple Carplay). Heb ik recht op deze modificatie of alleen op model zoals op moment van bestellen? Concreet: auto deels geproduceerd, 2 maanden op parking bij fabriek in afwachting van deurpanelen. Vanaf week 16 nieuwe multimedia hardware (met Apple Carplay) in alle auto's.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

U heeft in 2016 een Renault Scénic besteld. Levering zou medio maart 2017 plaatshebben. Door productieproblemen werd de levering van de auto uitgesteld. Onderwijl blijkt er een gemodificeerde uitvoering beschikbaar te zijn. U vraagt zich af of u aanspraak kunt maken op de gemodificeerde versie van de Renault Scénic?

Neen, u heeft recht op levering van de uitvoering/versie van de Renault Scénic, zoals u die bent overeen gekomen met de dealer.

Toen in maart 2017 bleek dat de door u bestelde auto - ondanks de overeengekomen leveringstermijn - niet geleverd kon worden, had u vanaf dat moment de mogelijkheid - al dan niet middels en vereiste ingebreke stelling - om de koop te ontbinden. Na ontbinding van de koopovereenkomst had u vervolgens kunnen kiezen voor de gemodificeerde versie van de Renault Scénic.

Meer informatie over leveringstermijnen vindt u op onze website.