Ontbinding koopovereenkomst na uitval motor

Vraag gesteld door Saelmans op 29 januari 2016

Eind september kocht ik een Citroen C3 halfautomaat, zonder garantie. Na een aantal dagen bleek de auto niet te starten en/of zelfs tijdens het rijden uit te vallen. De auto heeft inmiddels meer in de garage gestaan dan ik er in heb kunnen rijden. Omdat men de oorzaak niet kan vinden en de C3 dus lang weg is hebben we een tijdje een vervangende auto. Nu hebben we gesteld dat we de koopovereenkomst willen ontbinden. De verkoper geeft echter niet het volledige aankoopbedrag terug. Hij zegt dat we onderzoeksplicht hebben, geen garantie gekocht en gebruik maakten van een leenauto. Wat zijn mijn rechten en hoe krijg ik het gehele aankoopbedrag terug zonder nu opeens huur te moeten betalen voor een leenauto ?

Antwoord van David

ANWB Expert

U heeft eind september een Citroën C3 gekocht en u heeft afgezien van garantie. Na een aantal dagen startte de auto niet meer en viel de motor uit tijdens het rijden. De oorzaak van het probleem is tot op heden niet gevonden. U heeft aangegeven de koopovereenkomst te willen ontbinden. 

U geeft aan dat de verkoper niet het volledige aankoopbedrag teruggeeft. Heeft u schriftelijk gemeld dat u de koopovereenkomst ontbindt en heeft de verkoper hierop gereageerd? Uit uw verhaal maak ik op dat een gedeelte van het aankoopbedrag is terugbetaald. 

De auto moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u er van mag hebben. Deze verwachtingen hangen dan weer af van onder andere de leeftijd van de auto, de kilometerstand, de mededelingen die de verkoper heeft gedaan en het gebrek zelf. Bij gebreken die opkomen in de eerste zes maanden na de koop wordt aangenomen dat deze bij de aankoop aanwezig waren, tenzij de verkoper het tegendeel kan aantonen.

U dient altijd ten eerste de verkoper de gelegenheid stellen het gebrek te verhelpen. Als een gebrek niet verholpen kan worden dan is vervanging of ontbinding de volgende mogelijkheid.

Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, dan adviseer ik u deze in te schakelen. Meer lezen over klachten na aankoop van een auto.



***

Reactie van Saelmans:

De auto is uit 2004 en heeft 169.000 km gereden. De verkoper heeft bij de aankoop, eind september, gemeld dat de auto prima in orde is. Hij moest binnen een aantal dagen al terug naar de werkplaats. De C3 start niet of valt uit tijdens het rijden. Ik heb er zelf al eens mee stilgestaan na een afrit van een rotonde. De ANWB heeft me toen weer op weg geholpen. De garage zegt er nog steeds mee bezig te zijn. Op een gegeven moment kregen we een leenauto. Men heeft ons beloofd dat de reparatie tussen kerst en oud en nieuw klaar zou zijn. Maar nog steeds is de auto niet terug. Per mail hebben we nu aangegeven de koopovereenkomst te willen ontbinden. Het hele bedrag krijgen we niet terug omdat men nu opeens stelt dat we moeten betalen voor de leenauto. Daarover hebben ze nooit met ons iets willen afspreken. Nu opeens wel. Op basis van de conformiteitsregel wilen we het volledige bedrag terug. Dat is toch ons recht ?
(Op dit moment staat de auto bij de garage, hebben wij een leenauto en is de koopovereenkomst nog niet officieel ontbonden. Op het aankoopbedrag wil men €600 in mindering brengen).



***

Reactie van David Sjoer:

Het lastige is dat er geen concrete afspraken zijn gemaakt over de kosten van de leenauto. Het is raadzaam dergelijke afspraken altijd vooraf op papier te zetten. 

Als er sprake is van een auto die niet de eigenschappen bezit die u op grond van de overeenkomst mocht verwachten, heeft u ook recht op een schadevergoeding volgens de wet. Er moet dan wel vast komen te staan wat die schade precies is. De Geschillencommissie stelde in een zaak dat de koper behalve het nadeel dat is geleden in de vorm van de te betalen vergoeding voor de huurauto ook voordeel genoot in de vorm van verminderde afschrijving en besparing op onderhoudskosten van de eigen auto. 

Ook bij het ontbreken van een concrete afspraak kan een ondernemer een redelijke vergoeding in rekening brengen. Naar ik begrijp heeft u sinds september gebruik gemaakt van de leenauto. Nu er geen Bovaggarantie van toepassing is (er moet dan duidelijk in de koopovereenkomst staan dat er wordt afgezien van Bovaggarantie) zou u een civiele procedure moeten starten. Het is maar de vraag of de kosten opwegen tegen de uiteindelijke opbrengst. 

 



***

Reactie van Saelmans:

Na een jaar en een gang naar de kantonrechter is de koopovereenkomst ontbonden en hebben we het volledige aankoopbedrag terug ontvangen. De rechter gaf aan dat het onterecht is als een garagebedrijf huurkosten in rekening brengt als zij een auto repareren met een verborgen gebrek.
Vakgarage Bodegraven heeft zelfs heel geniepig de leenauto s avonds bij ons in de straat weggehaald en de ongerepareerde C3 bij ons voor de deur gezet.
Vakgarage Bodegraven heeft het gebrek overigens nooit kunnen oplossen. Zij hielden vol dat de auto het prima deed. En dat terwijl de motor zelfs een keer midden op de Moerdijkbrug is uitgevallen tijdens het rijden.



***

Reactie van Yda Matthijssen:

Dank u wel voor de terugkoppeling.