Ben tijdens de terugreis uit Dublin door Aer Lingus overgeboekt naar een vlucht een dag later. Welke rechten heb ik op schadevergoeding?

Vraag gesteld door W. Jongejan op 09 januari 2017

Vlucht van 11.00 uur werd ca 1,5 uur voor vertrek gecanceld. We kregen weliswaar - na lang wachten - een andere vlucht aangeboden om 07.30 uur de andere dag en een verblijf in een hotel op de luchthaven, maar hierdoor meer kosten moeten maken, o.a. drinken en een dag meer parkeergeld op Schiphol.

Antwoord van Michiel

ANWB Expert

Uw terugvlucht vanuit Dublin naar Nederland is door Aer Lingus geannuleerd, waardoor u een dag vertraging heeft opgelopen. U vraagt zich af of u recht heeft op een financiële compensatie en vergoeding van overige kosten.

Financiële compensatie
U heeft recht op financiële compensatie bij annulering van uw vlucht, tenzij de luchtvaartmaatschappij zich kan beroepen op overmacht (bijv.indien sprake van extreme weersomstandigheden, staking luchtverkeersleiding, etc). In uw geval gaat het om € 250 per persoon (vluchten tot en met 1500 km).

Overige uitgaven
Overige uitgaven zoals telefoonkosten, dag extra parkeergeld, eten en drinken kunt u proberen te claimen bij de luchtvaartmaatschappij. Maar deze kosten vallen vaak ook onder de dekking van een reisverzekering. U kunt maar bij één partij een vergoeding krijgen.

Rechtsbijstandverzekering
Indien u over een rechtsbijstandverzekering beschikt, raad ik u aan deze in te schakelen. Daarnaast zijn er ook andere organisaties die bijstand kunnen verlenen. Zij doen dit vaak op basis van no cure no pay. Als u gelijk krijgt, ontvangen ze een percentage van de compensatie.

Meer informatie over vertraging, annulering en overboeking vindt u op onze website.