Wettelijke garantie auto

Vraag gesteld door POS op 16 februari 2017

Wij hebben op 24 januari 2017 een auto gekocht. De auto is van 4-10-2013 en had op dat moment 53.217 km. gelopen. Vrijwel direct na de koop bleek dat het schakelen naar de achteruit moeizaam ging en gepaard ging met gekraak. Deze verschijnselen werden steeds erger, geluidloos achteruit schakelen was niet meer mogelijk. Op 10-2-2017 hebben wij telefonisch contact opgenomen met de garage, zij vroegen ons langs te komen met auto. Zij hebben naar de auto gekeken en stelden vast dat er inderdaad iets niet in de orde was. De koppeling moet in zijn geheel vervangen worden. Daarna is een afspraak gepland en hebben wij de auto op 14 februari naar de garage gebracht. Op onze vraag hoe dit kostentechnisch zou worden opgelost werd geantwoord dat er voor ons geen kosten waren. Vandaag, 16 februari, kregen wij te horen dat de reparatie 1100 euro zou kosten en dat men uit coulance hiervan 30% aan ons in rekening zouden brengen. Zij stellen zich op het standpunt dat, omdat wij geen garantie hebben bijgekocht, een uiterst coulante regeling is. Wij denken van niet, want er is ook nog een wettelijke garantie. De auto is bij de garage, ligt half uit elkaar en wij krijgen de auto niet gerepareerd mee als wij niet akkoord gaan met hun voorstel. Wij zijn van mening dat een auto van deze leeftijd en kilometrage deze gebreken niet mag vertonen en dat wij ons kunnen beroepen op non-conformiteit. Graag uw mening hierover.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht waarvan na enkele maanden de versnellingsbak vervangen moest worden. De garage waar u de auto heeft gekocht rekent hiervoor 30% van de rekening. Als u niet betaalt kunt u de auto niet meenemen.

De wettelijke garantie geeft aan dat u als consument redelijke verwachtingen mag hebben van wat u koopt. Het zal duidelijk zijn dat u van een versnellingsbak een langere levensduur mag verwachten. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

Het is in de praktijk niet ongebruikelijk dat er een deel van de kosten voor rekening van de consument komt als er sprake kan zijn van een verbetering. Heeft u een nieuwe versnellingsbak geïnstalleerd gekregen dan kan er grond zijn om inderdaad een deel van de rekening bij de consument te leggen. 30 % is een percentage dat vaker wordt gebruikt. Betaalt u dit niet dan heeft de garage het recht om de auto niet af te geven, het zogenaamde retentierecht.

Indien u het niet eens bent met de u gepresenteerde rekening zou u de rekening "onder protest" kunnen betalen en uw zaak voorleggen aan de rechter. Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.