Afhandeling gebroken distributieketting Fiat Punto

Vraag gesteld door John_d_b op 28 november 2017

Ik heb mijn fiat Punto nieuw aangeschaft eind 2010 bij het Motorhuis in Leiden. De auto is nu in zijn 6e jaar. KM stand 176.000. De auto is in onderhoud geweest bij het Motorhuis en de beurten zijn conform het schema uitgevoerd bij u als merkdealer. De laatste beurt heeft plaatsgevonden op 6 oktober 2017. Geen enkele bijzonderheid.

Op 24 oktober op de snelweg viel de motor uit. Door het Motorhuis is de diagnose gesteld dat de distributieketting is gebroken. Motorhuis heeft een begroting gemaakt van 2.500 tot 2.900 euro afhankelijk van de gevolgschade.

Ik heb aangegeven dat ik niet van plan ben deze kosten voor eigen rekening te nemen omdat:
• Bij normaal onderhoud en gebruik zou de distributieketting een motorleven mee moeten gaan;
• De auto voldoet niet aan de verwachtingen die ik mocht verwachten.

Dit conform het advies op de ANWB website.

Op 1 november kreeg ik de mededeling dat het Motorhuis niet op mijn verzoek ingaat. Argumentatie was dat de auto ouder is dan 5 jaar. Omdat ik een loyale klant van het Motorhuis ben kreeg ik 10% korting op de reparatie aangeboden. Hier ben ik niet mee akkoord gegaan.

Op 4 november heb ik een schriftelijke klacht ingediend bij de directie van Motorhuis en daarin aangegeven dat ik de klacht zou indienen bij de geschillencommissie voertuigen. Op 6 november heb ik de ontvangstbevestiging gehad. Op 7 november kreeg ik de mededeling dat ik op korte termijn benaderd zou worden.

Niets meer vernomen. Op 24 november heb ik nogmaals om een reactie gevraagd. Inmiddels 5 weken verder. Omdat de kosten doorlopen, ik geen oplossing op korte termijn zag heb ik de auto verkocht inclusief de kapotte motor en heb hiermee de schade genomen.

Op 26 november krijg ik telefonisch van het Motorhuis te horen dat zijn een voorstel doen:
25% kosten Fiat Auto Nederland
25% kosten Motorhuis
50% voor mijn rekening
In dit gesprek geef ik aan dat ik de auto zojuist verkocht heb en de schade heb genomen.

Op 27 november krijg is een bericht met:
“U gaf mij ook in dit telefoongesprek aan dat u niet meer in het bezit bent van bovengenoemde auto.
Aangezien wij alleen coulance kunnen geven op reparaties die worden uitgevoerd, kunnen wij zonder auto en zonder uitgevoerde reparatie geen coulance verlenen.”

Ik ben het hier niet mee eens omdat:
1. Ik heb Motorhuis in gelegenheid gesteld de schade te herstellen. Dit is in eerste instantie afgewezen;
2. Motorhuis geeft aan dat het gaat om coulance;
3. Ik kan niet met een onbruikbare auto voor de deur blijven zitten inclusief kosten, met geen uitzicht op een oplossing.

Wat vind u van het voorstel en de toegepaste verdeelsleutel?
Graag uw mening over het proces en de vervolgstappen die ik kan nemen?

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft schade aan uw auto als gevolg van een kapotte distrbutieketting. U heeft uw auto nieuw gekocht en altijd goed onderhouden. U heeft de auto inmiddels verkocht.

Situatie

Uw auto is 7 jaar oud en heeft 176000 km gereden. Er is sprake van een distributieketting. Daarvan mag u inderdaad verwachten dat deze, onder normale omstandigheden en met goed onderhoud, langer meegaat. De vraag is nu onder meer wat de reden is geweest van het stukgaan van de ketting. Is hier onderzoek naar gedaan? De uitkomst is namelijk heel bepalend voor uw mogelijkheden. Normaal gesproken zou u de volledige schade kunnen verhalen als u kunt aantonen dat de ketting zelf te vroeg is gebroken.

Voorstel

U heeft de dealer die u de auto destijds heeft verkocht aangesproken en ook de importeur. Omdat u na enkele weken nog geen voorstel heeft ontvangen heeft u de auto verkocht. Vervolgens ontvangt u alsnog een voorstel van de dealer en importeur. U zou daarin zelf 50% van de kosten moeten dragen, de dealer en de importeur delen de rest van de kosten.

Verkocht, wat nu?

U heeft nu de auto verkocht. Ik snap dat u een oplossing zocht, maar het kan zijn dat u hiermee uw positie lastiger heeft gemaakt. Ik raad u in ieder geval aan om zo snel mogelijk contact op te nemen met de koper en te zorgen dat de ketting en verdere onderdelen voor eventueel onderzoek worden bewaard. Ook zult u uw schade moeten kunnen aantonen. Is er een aftrekpost opgenomen in het contract voor de schade? Het betreft nu immers niet meer de reparatiekosten, maar het bedrag dat u minder voor uw auto heeft gekregen.

Op zich heeft u de dealer en de importeur op de juiste wijze aangesproken. De vraag is nu wat u nu kunt eisen van de dealer/importeur.

Wie kunt u aanspreken

De importeur is in dit geval niet uw aanspreekpunt. De importeur kan coulance bieden, maar juridisch gezien is de importeur niet uw tegenpartij. U heeft de auto van de dealer gekocht. U kunt alleen de dealer aanspreken.

Eisen en bewijzen

Het is belangrijk om de oorzaak van de schade aan te tonen. Is dat nog niet gebeurd, dan is het zaak om te zorgen voor de oorsprokelijke onderdelen, zodat er alsnog onderzoek kan plaatsvinden. Ook moet u de werkelijke schade aantonen nu er geen reparatie zal plaatsvinden maar de auto met schade is verkocht.

Als vaststaat dat de ketting zelf de oorzaak is van de schade en de auto is normaal gebruikt en goed onderhouden, dan kunt u de dealer aanspreken voor de gehele schade. Het is mogelijk dat er vervolgens een deel voor uw rekening komt als er bijvoorbeeld sprake is van een voordeel door van plaatsne van nieuwe onderdelen.

Als de ketting ook kan zijn gebroken door andere oorzaken is het antwoord niet te voorspellen. In dat geval kan het raadzaam zijn om het aanbod dat er ligt te accepteren, als dat nog wordt gehandhaaft nu de auto is verkocht.

Geschillencommissie

Het is goed om alsnog een gesprek aan te gaan met de dealer. Komt u er met de dealer niet uit dan raad ik u aan deze zaak bij de Geschilencommissie voor te leggen.

Informatie over de gang van zaken bij de Geschillencommissie Voertuigen vindt u op onze website.



***

Reactie van John_d_b:

U geeft aan dat de reden van het stukgaan achterhaald moet worden. Ik moet aantonen dat de ketting zelf te vroeg is gebroken?

In eerste instantie is door de wegenwacht geconstateerd dat de ketting is gebroken. Ik heb de auto daarna bij het Motorhuis gebracht voor diagnose. Zij hebben de zelf de diagnose gesteld dat de distributieketting is gebroken en een begroting opgesteld van 2.550 tot 2.900 euro. Zij zijn dus in de gelegenheid geweest om de oorzaak te achterhalen. Voor mij als leek is de oorzaak van het breken niet aan te tonen. Ik heb echter de koper gevraagd de onderdelen te bewaren en dat heeft hij toegezegd. Ik kan aantonen dat de auto al zijn onderhoud heeft gehad bij de merkdealer.

Ander punt van overweging is het veelvuldig breken van distributiekettingen van dit type auto. Op zowel de ANWB site als de site van Fiat gebruikers club zijn er tientallen mensen met precies hetzelfde probleem. Waarschijnlijk is er een veelvoud met dit probleem.
Het zou Fiat en hun dealers sieren als ze dit eens oppakten vanuit de klant gezien: Ze hebben een motor met een zwakpunt erin. Een terugroepactie doen en deze ketting preventief controleren en/of vervangen lijkt met van toepassing. Ook voor de mensen die dit al hebben ondervonden. Nu doen ze niets en lopen de motoren in elkaar. Dit geeft veel negatieve publiciteit en mij zien ze niet meer terug bij Fiat.
Het voorstel werd direct ingetrokken op het moment dat ik aangaf de auto te hebben verkocht. Coulance was niet meer van toepassing.
1. Naar mijn mening gaat het niet om coulance maar om non-conformiteit;
2. Ik heb de dealer 2 keer in de gelegenheid gesteld om met een voorstel te komen. De eerste keer werd direct afgewezen de tweede keer kwamen ze met een voorstel 19 dagen na mijn klacht en ruim buiten de aangegeven reactietermijn. Ik vind dat ik voldoende ruimte heb gegeven voor een oplossing.

Bij de verkoop is rekening gehouden met de schade. Ik heb ten opzichte van de ANWB koerslijst 2.750 euro minder ontvangen. Dat is mijn werkelijke schade.

Ik heb nu wederom schriftelijk een eis bij het Motorhuis neergelegd en zal bij een negatieve reactie dit geschil voorleggen aan de Geschillencommissie voertuigen.