via internet en op basis van aanbiedingstekst en foto, s op autoscout 24 per mail en telefoon prijsonderhandeling gevoerd overeenstemming

Vraag gesteld door e.t. op 16 april 2016

Prijsovereenstemming bereikt en leveringdatum overeengekomen.Bij levering auto gecontroleerd en geaccepteerd, op naam gesteld en meegenomen.Bij nadere inspectie constateerde ik dat er geen voorstoelverwarming was en geen adaptieve/bochten verlichting was, deze zaken stonden wel in de aanbiedingstekst genoemd.Dezelfde avond van leveringsdag de verkoper ( een vakwerkgarage) per mail in kennis en om reactie verzocht.De volgende dag zelf om 10.30 u. gebeld.Goed contact , verkoper stelde dat door de levering/tenaamstelling ik de auto had geaccepteerd inclusief de nader vastgestelde ontbrekende genoemde zaken.
Ook stelde hij dat het binnen mijn onderzoekplicht viel voor de levering.Bij het opstellen van aanbieding wordt er een type/uitvoering aangegeven en automatisch worden daar dan de specificaties van opgenomen/weergegeven , door de verkoper wordt de lijst van specificaties niet gecontroleerd of deze daadwerkelijke in de aangeboden auto aanwezig zijn dat kost te veel tijd en meestal klopte het wel, aldus de verkoper. Het is dan wel normaal dat een koper dat wel doet.Mijn voorstel om een redelijke financiele tegemoetkoming ter conpensatie heb ik hem in overweging gegeven, maar hij heeft daar niet op gereageerd.
Het geeft mij een onbevredigd gevoel, ik ben wel blij/tevreden met de auto.Wat zijn mijn rechten.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht waarbij nu blijkt dat een tweetal opties die wel zijn genoemd in de advertentie niet aanwezig zijn. U vraagt wat u hieraan kunt doen.

Op grond van de koopovereenkomst/consumentenkoop mag u van de afgeleverde zaak verwachten dat deze voldoet aan de mededelingen die door de verkoper zijn gedaan. Zowel de advertentie van de desbetreffende auto die door de verkoper op het internet is geplaatst als alle door de verkoper vooraf aan u verstrekte informatie over de auto geldt als zo'n mededeling. Een consument mag in beginsel uitgaan van de juistheid van die mededelingen. Dit betekent dit dat u in beginsel van uit mocht gaan dat de auto voorzien zou zijn van alle op de website vermelde accessoires.

Als u tijdens het onderhandelen zaken tegenkomt als gevolg waarvan u aan de informatie van de verkoper zou moeten gaan twijfelen ligt het wel op uw weg om nadere informatie te vragen.

U kunt de verkoper in dit geval aanspreken op het feit dat er een tweetal opties niet aanwezig zijn. Alsnog inbouwen, dan wel een schadevergoeding (waardevermindering) zou door u gevraagd kunnen worden.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan "klachten na aankoop" op onze website.