Onterecht uitgevoerde reparatie verhalen op garagebedrijf

Vraag gesteld door Robert 1970 op 06 november 2017

Beste,
Onderweg naar Oostenrijk met een VW Eos 1.4 TSI is de turbo gesneuveld. Onder VW mobiliteitsplan weggesleept naar VW garage in Würzburg. Na diagnose bleek de motor, zo zei de dealer, niet beschadigd gelukkig. Reparatie van de turbo met alles erop en eraan koste: €4300.
Echter, terug in Nederland komt na twee maanden een melding van motorstoring.
Bij m’n eigen VW dealer wordt een vervuilde bougie vervangen maar dit lost de storing niet op.
Advies: motorblok openen opgevolgd.
Twee krasjes in cylinder 3 zijn te zien.
Op advies dealer de compresiemeting opgevraagd uit Duitsland: onderling verschil 2.9 bar (8.3 cyl.3) gemeten voorafgaand aan onze toestemming om de reparatie uit te voeren.
Duitse dealer aansprakelijk gesteld voor onterecht uitgevoerde reparatie want uit de comprssiemeting blijkt duidelijk een afwijking en voor de bougie omdat die langzaam vervuild door de olie die kan ‘ontsnappen’ door de beschadiging van de cylinder
Deze wijst de claim af omdat een werkmanual van VW zegt dat tot 3 bar een acceptabele afwijking is.
Dit is een waarde die ik vergelijk met het aantal werkbare dagen voor het bouwen van een huis ( abnormaal hoog zodat er nooit recht op een claim mogelijk is)

Voor alle duidelijkheid: De reparatie zou ik nooit hebben laten uitvoeren als de motor beschadigd, en dus aan vervanging toe, zou zijn.
Mijn vraag: ‘ Is zo’n VW werkmanual, voor de reparateur, voldoende om, op 0,1 bar, mijn claim af te wijzen? Of mag ik een beroep doen op hun expetisie en ‘common sense’ als de manual al bestaat (want die heeft hij, nog, niet (kunnen) overleggen.

Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering

Ik kijk uit naar uw reactie.

Antwoord van Marika

ANWB Expert

Onderweg naar Oostenrijk is de turbo van uw Volkswagen kapot gegaan. Na diagnose in Würzburg gaf de dealer aan dat de motor niet beschadigd is. Reparatie van de turbo kost €4300,- . Na terugkomst in Nederland krijgt u een melding van motorstoring. Bij uw eigen Volkswagen dealer wordt een bougie vervangen maar de melding is daarmee niet verholpen. Daar blijkt ook dat er krasjes in cilinder 3 te zien zijn. U hebt daarop de dealer in Duitsland aansprakelijk gesteld voor onterecht uitgevoerde reparatie. Die wijst de claim af omdat de Volkswagen werkmanual aangeeft dat tot 3 bar een acceptabele afwijking is. U vindt dat een afwijking van 0,1 bar onvoldoende reden mag zijn om uw claim af te wijzen.

Een garagist dient bij een complexe reparatie zijn uiterste best te doen een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak.

Navraag bij een technisch expert geeft aan dat 0,1 bar zo’n geringe marge is t.o.v. het maximale verschil van 3 bar dat enige technische argwaan wel op z’n plaats was. Dit verschil is zo summier dat een volgende meting wel 3 bar had kunnen aanwijzen. Daarnaast zouden de krasjes in cilinder 3 ook aanleiding kunnen zijn om naar een oorzaak daarvan te zoeken. Echter, om de dealer in Duitsland aansprakelijk te kunnen stellen voor de onterechte reparatie en dat hij had moeten weten dat er meer aan de hands was, dient u bewijs daarvoor te kunnen overleggen. Alleen dan zal u desbetreffende dealer aansprakelijk kunnen stellen.

Het stappenplan 'Klachten na reparatie buitenland' vindt u op onze website.