Garantie/verantwoordelijkheid AUDI

Vraag gesteld door PvdIJssel op 19 juli 2018

Heb zonder enige waarschuwing grote schade opgelopen met een AUDI Q5 (2012/80.000km). Volgens de AUDI-garage is er een defect aan de ketting waardoor ook de motor schade heeft opgelopen. Kosten reparatie bedragen 8000 Euro. AUDI accepteert geen enkele verantwoordelijkheid voor dit defect. Het lijkt mij toch dat de Dealer/Fabrikant voor het leveren van ondeugdelijke auto's aansprakelijk kan worden gesteld.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een schade opgelopen aan de motor van uw Audi. Zoals ik begrijp is de distributieketting de oorzaak. U vraagt of Audi hiervoor is aan te spreken.

Als u een auto koopt heeft u daarbij garantie. Afhankelijk van de duur van uw garantie zouden deze kosten onder de garantie kunnen vallen.

Is de garantie inmiddels verstreken, dan kunt u nog altijd een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.

Ook moet het gebrek bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden

In uw geval betreft het een auto van 6 jaar oud. De oorzaak zou de ketting zijn. Van een distributieketting mag u een langere levensduur verwachten dan zes jaar. Wel moet vaststaan dat de oorzaak in de ketting zelf ligt en niet door iets anders. Gaat deze voortijdig stuk en ontstaat hierbij schade, dan kunt u de verkoper aanspreken voor de herstelkosten. Levert de reparatie u ook een voordeel op, denk aan nieuwe onderdelen, dan kan een deel van de kosten ook voor uw rekening komen. Denk hierbij aan zo'n 35% van de totale rekening.

U kunt de verkoper aanspreken. Audi heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. Audi is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van Audi dit niet dekt.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.