Vlucht annulering slecht weer

Vraag gesteld door LizzyDenHaag op 26 april 2018

Op woensdag 1 maart zou ik met Ryanair terugvliegen van Dublin naar Schiphol maar mijn vlucht werd geannuleerd wegens zeer slecht weer net zoals bijna alle vluchten vanaf Dublin. De eerste mogelijkheid die Ryanair bood om terug te vliegen was op zondag.
In de voorwaarden van Ryanair staat:
1. We will first try to accommodate you on the next available Ryanair flight on the same route. If this option is not available on the same day or next day then then we will try to accommodate you on the next available Ryanair flight from/to a suitable alternative airport within the same country.

If this isn’t available on the same or next day then;

2. We will accommodate you to your end destination on airlines with whom we have a reciprocal agreement. Our partner airlines include EasyJet, Jet2, Vueling, CityJet, Aer Lingus, Norwegian or Eurowings airlines.

Aer Lingus had een vlucht beschikbaar op vrijdag. Via telefonisch contact en chat heb ik geprobeerd die vlucht te laten regelen door Ryan Air. Omdat ze dat niet wilden doen heb ik de vlucht zelf geboekt.

Nu ik de kosten probeer te achterhalen geeft Ryan Air aan 'the disruption was unexpected and therefore outside Ryanair's control we regret to advise that no monetary compensation is due under EU Regulation 261/2004'
Klopt dit of kan ik alsnog kosten vergoed krijgen?

Antwoord van Lisette

ANWB Expert

Uw vlucht met Ryan Air is geannuleerd vanwege slecht weer. Omdat Ryan Air een latere, alternatieve vlucht met een andere luchtvaartmaatschappij niet wilde boeken, heeft u dat zelf gedaan. U vraagt of u de kosten daarvan vergoed kunt krijgen.

U kunt de kosten van de vlucht die u zelf bij Air Lingus heeft geboekt, niet terug krijgen. Wel kunt u de kosten van de oorspronkelijke, geannuleerde vlucht terug krijgen. Bovendien heeft u recht op verzorging, dat wil zeggen eten en drinken en, indien nodig, (hotel)accommodatie.

Uw oorspronkelijke vlucht is geannuleerd wegens slecht weer. Dit is voor Ryan Air overmacht. Dit betekent dat u geen recht heeft op de financiële compensatie van EU-Verordening 261/2004, Ryan Air kan zich hier terecht op beroepen.

Op onze website kunt u meer lezen over uw rechten als passagier.