onze renault camper is in mei APK gekeurd. Volgens de garage moest er een nieuw wiellager in. Dat is gebeurd. Onderweg in Frankrijk kregen we pech, in de franse garage bleek dat het wiellager niet goed zat. Veel reperatie kosten, willen dit verhalen op de

Vraag gesteld door camperpech op 07 augustus 2015

Bij de eerste garage in Frankrijk,zag de monteur dat het lager nieuw was, maar de remschijven waren, door het los gaan van de lager losgegaan, dus kapot. Reparatie gedaan, lager "goed"gezet. Wij verder, in Italië weer het zelfde euvel. We kwamen toen in een Renault garage, die zagen gelijk het euvel, het was geen renault lager.
Weer reparatie. We hebben zodoende veel kosten gemaakt. Willen dit nu op de APK keuring garage verhalen. De garage probeert het af te schuiven op zijn leverancier. Wat voor rechten hebben we. Graag uw advies.

Antwoord van Cathy

ANWB Expert

Uw Renault camper is in mei APK gekeurd en er is een nieuw wiellager gemonteerd.

Tijdens uw vakantie in Frankrijk heeft een garage vastgesteld dat het wiellager niet goed zat. De Franse reparatie heeft het wiellager goed gemonteerd. Helaas heeft het probleem zich in Italië herhaald. Volgens de Renault garage in Italië was de oorzaak van het probleem dat er geen origineel Renault later was gemonteerd. Uitgangspunt is dat een garage reparaties goed moet verrichten. Daarbij moeten de juiste onderdelen gebruikt worden, het gebruik van niet-merk onderdelen hoeft geen problemen op te leveren. Als een reparatie niet goed is verricht dan is de garage aansprakelijk. De garage kan zich dan niet verschuilen achter zijn leverancier. Zij zijn, als uw contractspartij, aansprakelijk voor zowel de montage als voor de geleverde onderdelen. Dus uw tegenpartij is de garage en als u kunt bewijzen dat zij een fout gemaakt hebben zijn zij aansprakelijk. 

Meer informatie over uw rechten en een stappenplan vindt u op onze website