Moet ik de kosten van een ondeugdelijk Nissan product zelf betalen?

Vraag gesteld door Huub Weetink op 12 november 2015

Na 3 jaar en 3 mnd breekt een kunststof plaat van de kofferbak van mijn Qashqai.
Nissan betaalt de plaat, de garage de montage en ikzelf de spuitkosten. Ik vind dat Nissan mij alles moet vergoeden, vanwege een ondeugdelijk product.
Nissan garages geven zelf aan dat dit probleem vaker voor komt bij de Qashqai.

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto van 3 jaar oud waarvan een kunststof plaat van de kofferbak is afgebroken.

De garage biedft u aan een deel van de herstelkosten te vergoeden.

U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van het product dat u koopt. Deze verwachtingen hangen vervolgens weer afvan de leeftijd, het gebruik en onderhoud van het product. Ook moet aannemelijk zijn dat het gebrek al vanaf de levering aanwezig is. U kunt op grond van deze regeling de verkoper aanspreken.

De vraag is in dit geval wat de oorzaak is van het afbreken van de kunststof plaat. Als de oorzaak in de auto zelf is te vinden zijn de kosten voor de verkoper. Als de oorzaak ook kan zijn gelegen in het gebruik van de kofferbak of de plaat, dan is het voorstel van de dealer redelijk.

Voor de wijze waarop uw de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.

Komt u er met de verkoper niet uit, dan kunt u op basis van de genoemde redelijke verwachtingen uw zaak voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.