Ik heb een auto gekocht bij een auto handel en deze heeft meerdere gebreken na aankoop. De handelaar heeft een sensor vervangen en de rest

Vraag gesteld door Winfriedenpetra op 21 maart 2018

Kan ik de auto treug brengen en mij geld terug krijgen en de bij gekocht verzekering en laten poetsen en een onderhoudsbeurt die niet is uit gevoerd

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een auto gekocht bij een handelaar die meerdere gebreken blijkt te hebben. U vraagt zich af of u de koop kunt ontbinden.

Als het gebrek te herstellen is dan moet u eerst de verkoper hiervoor de gelegenheid geven. Blijkt dat herstel niet lukt, ook niet na een eventuele vervolgreparatie, dan is ontbinden van de koopovereenkomst een mogelijkheid. Het is in dit geval zaak om de verkoper hierop aan te spreken en de gelegenheid te geven om het gebrek te verhelpen.

Heeft u garantie, dan komen de kosten voor rekening van de verkoper. Heeft u geen garantie, dan kunt u een beroep doen op de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf. Hoe ouder de auto en hoe hoger de kilometerstand, des te eerder u rekening moet houden met eventuele gebreken.

Het gebrek moet ook bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan.

U kunt de verkoper aanspreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al reparatiekosten hoeft te verwachten.

Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.